Polopin kierros

Polop - Casa del Dios - Collado del Llam - Zacarets - Collado del Salt - Casa del Dios - Polop

Köranvisning: Kör väg CV-70 från La Nucia till Polop. På Polops nordsida  hittar du en rondell. Ta vägen uppåt till vänster. Fortsätt ca 400 m och ta till vänster. Du kan lämna bilen på parkeringsplatsen vid Bar Kiosco en Sueño. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 22,6 km/6t15min

Du hittar en smal asfalterad väg med gul-vita markeringar vid Bar Kiosco en Sueño (240 m). Framför Dig reser sig Ponoch. Vägen svänger till höger (2min) och kommer till en bredare asfaltväg (10min) (270 m). Strax innan Du kommer till en rondell ska Du korsa vägen till en smal asfalterad väg och följa denna väg till vänster. Vägen svänger till höger och blir en grusväg (26min) (330 m), som börjar följa Gulapdars klyfta. När Du kommer till en små glänta med flera vägvisare, gå uppåt till vänster till en asfalterad väg med två namn: Cami de Guard Dar och Cami de L'Almasere (30min) (350 m). Ponoch reser sig nu på vänster hand.

Under vandringen uppåt bry Dig inte om sidovägarna. Vid Casa del Dios (1t10min) (645 m), som är ett blå hus med en namnskylt, hittar Du flera vägvisare. Sväng av till vänster till en väg med vägvisaren " Polop Circular por el Salt, 20.750 km". Från Casa del Dios öppnar sig en utsikt mot Alteas vik.

Vägen blir smalare och delar sig vid en stuga som ligger på vänster sida (1t18min) (695 m). Gå uppåt till höger. Kärrvägen smalnar av till en stig. I Llams pass (Collado del Llam) (1t50min) (895 m) hittar Du vägvisaren mot " Polop Circular por el Salt ". Följ denna vägvisare till höger. Ca 15 m högre upp finns en grotta som erbjuder en trevlig rastplats.

När stigen delar sig, ska Du hålla till vänster (1t57min). Stigen förändras till en kärrväg (2t02min) (855 m). Framför Dig reser sig Monte Castellet, en halvcirkel-formad bergvägg med skrövliga tänder.

Du kommer till Caserio de Zacarets (2t28min) (730 m). Vid huset får Du dricksvatten och hittar en stor tall under vilken Du kan ta en paus. Fortsätt längs kärrvägen neråt till vänster. Strax efter kurvan hittar Du två vägvisare. Sväng av till höger mot "Polop por el Salt". Framför Dig syns Alto de la Peña Sella. Följ denna kärrväg som löper mellan berg tills Du kommer till ett vägskäl med flera vägvisare (2t51min) (675 m). Gå uppåt till höger mot Polop.

På vägens högra sida hittar Du en skylt "Gujialoka" (2t59min). Flera vägar viker av till Gujialokas monkkloster och dess odlingar. Strunta i dem och fortsätt längs vägen förbi ett stort hus, Massia del Papachi (3t40min) (865 m). Huset stannar på Din högre sida. Nu öppnar sig en utsikt mot Sanxetis berghäll. När kärrvägen delar sig (3t44min) ska Du gå till höger och direkt efter neråt till vänster. Vid en husruin smalnar kärrvägen av till en stig (3t53min) (830m) som går först nära husets vägg och börjar sedan zickzacka brant neråt. Senare blir den mindre brant och börjar leda uppåt.

Du kommer till en massiv bergvägg som sträcker sig så långt Du kan se. Du följer denna vägg som är en blandning av orange, svart och vitt en längre tid innan stigen börjar slutta neråt. Troligen ser Du getter som vaktar Dig från toppen.

När Du ser en smål husruin på stigens högra sida, vik av till en smal stig som sluttar mot husruinen (4t39min) (710 m). Kantad av buskar ansluter sig stigen till en kärrväg vid ett hus (4t51min) (640 m). Ta av till vänster. När kärrvägen delar sig (4t57min) (600 m) ska Du hålla till höger. Var noga med att inte gå neråt till vänster. Du kommer tillbaka till Casa del Dios (5t13min). Sväng av neråt till vänster vid huset och följ den redan bekanta leden tillbaka till Bar Kiosko en Sueño (6t15min).