Ponoch

Polop - Cami del Bovalar - Casa del Dios - Collado del Llam - Monte Ponoch - Coll del Pouet - Polop

Köranvisning: Kör väg CV-70 från La Nucia till Polop. På Polops nordsida  hittar du en rondell. Ta vägen uppåt till vänster. Fortsätt ca 400 m och ta till vänster. Du kan lämna bilen på parkeringsplatsen vid Bar Kiosco en Sueño. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 20 km/5t20min

Du hittar en smal asfalterad väg, Cami del Bovalar, med gul-vita markeringar vid Bar Kiosco en Sueño (240 m). Framför Dig reser sig Ponoch som dominerar Polops omgivningar. Vägen svänger till höger (2min) och kommer till en bredare asfaltväg (10min) (270 m). Innan Du kommer till en rondell ska Du korsa vägen till en smal asfalterad väg och följa denna väg till vänster. Vägen svänger till höger och blir en grusväg (26min) (330 m), som börjar följa Gulapdars klyfta. När Du kommer till en små glänta med flera vägvisare, gå uppåt till vänster till en asfalterad väg med två namn: Cami de Guard Dar och Cami de L'Almasere (30min) (350 m). Ponoch reser sig nu på vänster hand.

Under vandringen uppåt bry Dig inte om sidovägarna. Vid Casa del Dios (1t10min) (645 m), som är ett blå hus med en namnskylt, hittar Du flera vägvisare. Sväng av till vänster till en väg med vägvisaren "Monte Ponoch, 4.5 km". Från Casa del Dios öppnar sig en utsikt mot Alteas vik. Senare syns Aixorta i nordväst och Polop i öster.

Vägen blir smalare och delar sig vid en stuga som ligger på vänster sida (1t18min) (695 m). Gå uppåt till höger. Kärrvägen smalnar av till en stig. Följ gul-vita markeringar. I Llams pass (Collado del Llam) (1t50min) (895 m) hittar Du en vägvisare "Monte Ponoch, 3 km". Följ vägvisaren uppåt till vänster. På höger sida av stigen finns en grotta.

När stigen delar sig, håll till vänster (1t56min) (920 m). Framför Dig reser sig Puig Campana. Du kommer till en bergskam där Du hittar en vägvisare "Monte Ponoch, 1,8 km" (2t03min) (975 m). Följ vägvisaren till vänster. Håll ett öga på de gul-vita markeringarna som leder Dig uppåt till höger. Det är lite svårt att följa markeringarna men försök att hålla reda på dem ändå. Om Du tappar dem bort, ska Du gå bakåt tills Du hittar dem. Försök inte till toppen längs vilken som helst led som liknar en stig. Några av dem är getternas leder.

Nere ser Du Llams pass kantad av orange bergväggar. I sydväst reser sig Monte Castellet, en halvcirkel-formad bergvägg med skrövliga tänder.

På toppen av Ponoch (2t35min) (1180 m) hittar Du ett träkors. Ponoch är omgiven av andra berg, Puig Campana, Aitana, Aixorta, Bernia, Ifach och Helada. Nere i dalen skönjs Callosa d'En Sarria.

Återvänd tillbaka till vägvisaren "Monte Ponoch, 1,8 km" (3t) och titta neråt till vänster där Du ser en brant stig med gul-vita markeringar. Klättra neråt till 925 meters höjd och håll därefter till höger nära bergväggen, utan att gå till kärrvägen som syns nere.

Stigen sluttar svagt till Pouets pass (Coll del Pouet) (3t20min) (880 m) där Du hittar flera vägvisare. Ta kärrvägen försedd med vägvisaren "Polop por Taberna Margoig" österut.

När Du kommer till en korsning (3t50min) (605 m)ska Du fortsätta neråt till vänster. Kärrvägen leder till ett vägskäl med flera vägvisare (4t10min) (475 m), där Du tar till vänster mot Cami del General. I nästa vägskäl (4t30min) (330 m) ska Du gå uppåt till vänster. Nästan omedelbart kommer Du till en bredare väg som Du följer till vänster. Vägen svänger tvärt till höger.

Du kommer till rondellen av CV-70 (4t50min) (255 m). Sväng av till vänster. Promenera förbi den andra rondellen (4t55min) och strax innan Du kommer till den tredje rondellen, vik av till höger till en smal asfalterad väg (5t10min) (270 m). Följ denna väg till höger mot Polop och återvänd till Bar Kiosco en Sueño (5t20min).