Pórtugos

Pórtugos - Molino del Sol - Río Bérmejo - Tajo de Cortés - Las Grajillas

Köranvisning: Kör väg A-4132 till Pórtugos. När Du hittar en skylt "Centro Ciudad", sväng av mot centrum av Pórtugos. Efter några hundra meter kommer Du till Plaza Nueva där Du hittar stadshuset och flaggor. Parkera bilen på Plaza Nueva. (Vägkarta)

Promenera från Plaza Nueva västerut (1305 m). Gatan löper i samma höjd som Plaza Nueva. Ca 50 m längre fram hittar Du en kyrka på vänster sida av gatan, Iglesia de la Encarnacion. Fortsätt från kyrkoplatsen längs Calle Abulaguilla. Gatan svänger till höger. Vik av till vänster på Calle Rosario, som leder till Pórtugos' västsida, där gatan tar slut vid en källa och ett kors (9min) (1310 m). Fortsätt längs kärrvägen. Efter en stund delar sig vägen vid skylten "Junta de los Ríos". Gå till höger. Håll till höger även i nästa vägskäl (13min) (1325 m), men gå till vänster i det följande vägskälet (16min) (1355 m).

När Du hittar en kanal och en vägvisare mot Molino del Sol (24min) (1405 m), vik av till vänster till en stig. Stigen löper förbi trädgårdar på vänster sida och delar sig (28min) (1410 m). Gå till höger mot ruiner av Sols kvarn. Fortsätt från ruinerna uppåt längs stigen. En kanal börjar snart följa stigen som leder till ett vattenfall (38min) (1440 m). Sväng till vänster vid vattenfallet. En jätte brant, smal och delvis stenig stig leder uppåt till en kärrväg (50min) (1490 m). Sväng av till höger. Efter några steg hittar Du en annan kärrväg. Fortsätt uppåt till höger. Vägen smalnar av till en stig, som leder brant uppåt till en smal grusväg  (1t30min) (1750 m). Sväng av till höger.

Vägen leder till en bro ovanför en rekreationsområde (1t37min) (1750 m). Titta ned mot kanjonen där brusar ån Bermejo. Fortsätt längs vägen neråt. Efter en högerkurva hittar Du skylten "Portugos". Håll till höger och promenera ner till rekreationsområdet (1t45min) (1715 m), där finns en källa, flera bord, bänkar och spisar. Du kan ta trappor ner till foten av vattenfallet, där Du kan möta bestigare som klättrar längs vattenfallet.

Fortsätt från rekreationsområdet längs grusvägen neråt. Håll ett öga på vägens högra sida där Du hittar en stig (1t48min) (1700 m). Stigen sluttar ner genom ekskogen tillbaka till vägen (2t12min) (1460 m). Korsa grusvägen till en kärrväg försedd med en pil. Efter några minuter vik av till höger till en stig (2t14min) (1445 m). Stigen ansluter sig till en korsning (2t16min) (1420 m). Sväng av neråt till vänster på en kärrväg. I nästa korsning (2t18min) (1410 m), sväng av till vänster till en smal grusväg. Promenera 10 meter och vik av neråt till höger till en stig kantad av några stora träd.  Nedanför stigen, på dess högra sida flyter vatten i en kanal. Stigen korsar kanalen (2t20min) (1405 m), som följer leden vidare. Gå inte till en kärrväg, utan fortsätt längs stigen neråt. Strunta i vägvisarna, som pekar till vänster mot Piedra Ventana och La Loma (2t28min) (1345 m), och fortsätt rakt fram mot Pórtugos som syns framför Dig. Efter några minuter når Du byns kant och följer gatan som tar Dig direkt till Plaza Nueva (2t33min).