Trincheras del Maúllo

Centro de Visitantes Puerto Lobo - Trincheras del Maúllo - Centro de Visitantes Puerto Lobo

Köranvisning: Kör väg A-92 till avfart 250 mot Viznar. Fortsätt ca 1 km mot Viznar och sväng av till vänster mot Alfacar. Ca 50 meter från korsningen kommer Du till en rondell. Kör rakt fram ca 1 km och sväng av uppåt till vänster. Ca 200 meter längre fram ska Du svänga av till höger på Avenida Murcia vid en källa. Lite senare förändras Avenida Murcia till GR-3101. Följ skyltar mot "Centro de Visitantes Puerto Lobo" och ta av till vänster efter 1,2 km och sedan till höger 500 meter längre fram. Du kommer till en parkeringsplats ca 50 meter före Puerto Lobos turistcenter. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 3,5km/55min

Från parkeringsplatsen gå bakåt i ankomstriktning ca 50 meter tills Du hittar en informationstavla på höger sida och ta stigen som börjar vid tavlan. Stigen är markerad med en trästolpe och en vit pil. (1min) (1260 m). Under vandringen möter Du troligen rådjur. Stigen leder genom barrskogen till en kärrväg  (20 min) (1250 m). Sväng av till höger och ta lite senare stigen till höger (22min) (1260 m).

En trevlig utsikt öppnar sig mot dalen. Du vandrar genom tallskogen till skyttegravar som är rester av det Spanska inbördeskriget (35min) (1330 m). Trincheras del Maúllo formar en stor labyrint med balkonger och korridorer som löper på bergkammen. Du har en fin utsikt över Huétor Santillán och andra dalens byar.

Återvänd tillbaka till kärrvägen (45min) och fortsätt neråt tills en stig med en pil viker av till höger (48min) (1260 m). Stigen leder till en grusväg (49min). Fortsätt till vänster mot Centro de Visitantes Puerto Lobo som Du ser framför Dig och återvänd till parkeringsplatsen (55min).