Chullo

Puerto de la Ragua - Chullo - Laguna Seca - Fuente de las Aguilas - Puerto de la Ragua

Köranvisning: Vik av från A-92 vid avfart nummer 312 mot Calahorra och Puerto de la Ragua. Fortsätt längs A-337 ca 17 km till Puerto de la Ragua. Vid byggnader och informationstavlor hittar Du parkeringsplatser. (Vägkarta)

I Puerto de la Ragua (2040 m) hittar Du flera stigar, vägar och vägvisare. Ta den jätte branta stigen uppåt. Efter några meter hittar Du vägvisaren "Subida al Chullo". På toppen av backen (10min) (2100 m) blir stigningen svagare. När stigen delar sig (12min) (2105 m) ska Du gå till höger. När den delar sig igen (14min) (2100 m) ska Du hålla till vänster. Stigen blir bredare. I nästa vägskäl (19min) (2125 m) hittar Du en röd-vit markering mot båda håll (19min) (2125 m). Fortsätt till vänster. Vik inte av till vänster till en stig (22min) utan håll till höger.

Du ser leden mot Chullos topp framför Dig. När stigningen blir mindre brant (30min) (2205 m) öppnar sig ett landskap präglad av vida platåer med åkrar och byar. Efter ca tio minuter blir stigen brantare igen. Fortsätt förbi en stenstuga (1t17min) (2520 m) till toppen (1t40min) (2610 m), där Du går längs Chullos kam framåt. Mot båda sidor öppnar sig en storartad bergutsikt. På höger sida syns en sjö. I vissa ställen är stigen otydlig, men leden går längs kammen. Under vandringen möter Du troligen får och getter.

När stigen svänger till vänster (2t10min) (2505 m) syns Laguna Seca (Torr Lagun) nere. Gå neråt mot lagunen längs sluttningen utan stig. På sommaren är lagunen en grön cirkel utan vatten där herdar tycker att mata sina får.

Fortsätt inte till botten av lagunen utan håll Dig på lagunens vänstra sida där Du hittar en kärrväg (2t40min) (2295 m). Följ vägen uppåt till vänster. På backen öppnar sig en fin utsikt mot dalen. Där hittar Du en stig som leder till vänster. Du går svagt neråt och korsar fem klyftor. Vatten flyter längs alla klyftorna även på sommaren. Klyftorna bildar gröna ränder med blommor på det karga landskapet. På höger sida sköns Calahorra i dalen.

När stigen delar sig (3t16min) (2260 m), ska Du hålla Dig till vänster på sluttningens övre del. Stigen blir otydlig. Rikta Dig mot toppen av åsen som Du ser framför Dig. Gå inte till stugan som syns nedre till höger. Du korsar en bäck som flyter mot stugan. När Du når åsens topp (3t40min) (2245 m) sväng till höger. Följ kammen till stugans baksida (3t45min) (2210 m) där Du hittar en kärrväg. Följ vägen neråt till vänster.

Vägen svänger till höger till tallskogen (3t52min) (2165 m). När Du kommer till ett vägskäl, fortsätt neråt till vänster (3t55min) (2155 m). När Du hittar en annan kärrväg med röd-vita markeringar (3t59min) (2135 m) ska Du svänga av till vänster. Fortsätt i nästa vägskäl med röd-vita markeringarna mot båda håll till vänster (4t07min) (2155 m). Kärrvägen smalnar av till en stig, som förändras senare till en kärrväg. Den smala kärrvägen korsar fyra bäcker. När Du kommer till en bredare kärrväg (4t45min) (2150 m), gå över den till en stig.

Stigen slingrar sig genom skuggiga tallskogen till en kärrväg (5t) (2130 m). Sväng av till höger. Promenera längs den bekanta vägen tillbaka till Puerto de la Ragua (5t16min).