Morrón Sanjuanero

Puerto de la Ragua - Barranco Maja Caco - Collado de la Cabañuela - Collado del Hornillo - Morrón Sanjuanero - Puerto de la Ragua

Köranvisning: Vik av från A-92 vid avfart nummer 312 mot Calahorra och Puerto de la Ragua. Fortsätt längs A-337 ca 17 km till Puerto de la Ragua. Vid byggnader och informationstavlor hittar Du parkeringsplatser.  (Vägkarta)

Gå över A-337 till en kärrväg (2040 m), som börjar vid den runda landningsplatsen för helikopter. Vägen svänger till höger (3min) och kommer till ett vägskäl med en vägvisare mot Aldeire (10min) (2095 m). Fortsätt inte längs vägen mot Aldeire, utan gå till en stig som följer en bäck.

Längre fram hittar Du gul-vita markeringar. Stigen ansluter sig till en kärrväg (33min) (2210 m). Sväng av till vänster och följ de gul-vita markeringarna. På vänster hand reser sig Chullo och bakom öppnar sig en utsikt mot Marquesados platå.

Gå runt bommen som förhindrar biltrafiken (40min) (2230 m) och fortsätt längs vägen till toppen av Morrón del Hornillo, där du hittar en betongstolpe (1t) (2375 m).

Fortsätt längs stigen som går vidare till toppen av Morrón del Sanjuanero (1t35min) (2610 m). Panoramat  domineras av Chullo och Mórron del Mediodia. Förutom fina landskap ser du möjligen rådjur

Återvänd på samma väg till Puerto de la Ragua (2t40min).