Quatretonda

Quatretonda - Molló - Cava de la Falaguera - Caseta del Tio Honorio - Quatretonda

Köranvisning: Kör väg CV-610 till Quatretonda och sväng av till Carrer Cami Serra som leder norrut. När gatan tar slut, fortsätt rakt fram längs Cami Serra. Efter 1,1 km kommer Du till en informationstavla med upplysning om leden. Leden börjar här. (Vägkarta)

Ta vägen uppåt till vänster (245 m). Efter en minut ska Du svänga av till höger till en betongväg och när den delar sig (2min) (270 m) gå till höger igen. Snart ser Du en järnport framför Dig. Vid porten (4min) (280 m) vik av till höger till en stig med gul-vita markeringar.

Stigen korsar en kärrväg (8min) (315 m) och leder till Povets klyfta (Barranco del Povet). Från klyftan leder stigen uppåt till Mollós platå. Under vandringen till platån strunta i alla stigarna som viker till höger. På platån (28min) (390 m) breder sig  mjuka kullar. Nere i dalen syns Quatretonda. Håll till den breda stigen och undvik de smalare stigar.

Du passerar en husruin (50min) (410 m) och fortsätter neråt till en tallskog där stigen delar sig (1t06min) (345 m). Gå till höger. Stigen ansluter sig till en kärrväg (1t13min) (325 m) som Du följer till höger. I nästa korsning (1t25min) (300 m), ta av till vänster.

Efter Du har passerat en rekreationsområd och Gabriels hus (Caseta de Gabriel). hittar Du en vägvisare som pekar till höger mot Cava de la Falaguera (1t40min) (270 m). Följ denna stig som ansluter sig till en kärrväg (1t45min) (300 m).  Ta av till höger. Du hittar en vägvisare till mot Cava de la Falaguera (2t20min) (425 m). Du kan ta en avstickare till håligheten där Dina fötter blir våta och Du behöver en ficklampa, men leden fortsätter rakt fram längs vägen.

När Du hittar två vägvisare (2t30min) (445 m), fortsätt inte längs vägen mot Pinet utan ta stigen som går till höger till Farbror Honorios stuga (Caseta del Tio Honorio). Bakom stugan svänger stigen till höger längs sluttningen. Efter 20 minuters promenad öppnar stigen en utsikt mot byn Pinet nere i dalen

När stigen delar sig (2t55min) (540 m) bör Du vara noga med att inte följa den grön-vita markeringen och det gul-vita krysset uppåt till vänster. Gå till höger. Stigen leder genom platån där Du hittar en annan husruin. Snart efter ruinen börjar stigen slutta ner till dalen. Den ansluter sig till en betongväg vid ett hus (4t) (380 m). Vägen är kantad av odlingar. Senare följer Du inte mer de gul-vita markeringarna som skulle leda Dig uppåt till höger (4t13min) (355 m) utan fortsätter rakt fram genom fruktodlingar till informationstavlan som finns i början av leden (4t40min).