Vandringen Tarna - Llano del Toru - Cascada El Mongallu/Taballon - El Robellaín

Vandringsleden i naturparken Redes till Taballons vattenfall

Tarna - Llano del Toru - Cascada El Mongallu/Taballon - El Robellaín - Tarna

Köranvisning: Vik av från vägen AS-117 mot "Tarna" och parkera vid kyrkan.(Vägkarta)

Från kyrkan ska du promenera ca 100 meter tillbaka till informationstavlan om leden "Ruta los Robles y Cascada del Tabayon del Mongallu" (985 m), där du hittar en betongväg med gul-vita markeringar. Senare tar beläggningen slut och du fortsätter längs kärrvägen. Bry dig inte om sidovägarna.

När vägen delar sig (17min) (1105 m), följ vägvisaren mot "Al Llanu del Toru" till vänster. Högre upp visar markeringen vägen till vänster (23min) (1150 m). Du korsar en grässlätt till stolpen som syns på andra sidan (29min) (1215 m). Från stolpen fortsätter du längs en välmarkerad stig till den första urgammal eken omringad av en gärdsgård (35min) (1270 m). Därifrån följer du markeringarna genom skogen "Rebollos de Llanu l'Toru" till den anda gigantiska eken (40min) (1295 m) och återvänder sedan tillbaka till vägskälet (1t02min), där du tar vägen mot "Cascada El Mongallu".

Kantad av träd med konstiga former stiger vägen genom skogen till en bäck (1t15min) (1160 m), där du korsar en bro och fortsätter svagt uppåt till en källa, där vägen tar slut (1t32min) (1200 m). Nu börjar du vandra längs stigen med gul-vita markeringar. Efter att ha korsat en bro (1t44min) (1195 m) sluttar stigen neråt och öppnar en utsikt mot Cuetu Negru. Vänster hand syns vattenfallet. Du passerar en fallfärdig stuga (1t49min) (1160 m) och hittar en liten betongstolpe ca 40 meter från denna stuga. Efter att ha besökat vattenfallet, ska du komma tillbaka till stolpen.

Leden till vattenfallet går över en bäck (1t54min) (1145 m) och svänger sedan uppåt till vänster. Var noga med att du viker av neråt till vänster efter en minut. Alltså följ in gul-vita markeringar uppåt till höger. Efter att ha korsat en bäck leder stigen uppåt till vattenfallet (2t04min) (1210 m), där du hittar en informationstavla och har en fin utsikt mot Tiatordos och Cuetu Negro med sina frodiga sluttningar.

Återvänd tillbaka till betongstolpen (2t18min) (1150 m) och vik av neråt till vänster genom grässläten till en stig kantad av stenmuren. Så småningom blir stigen bredare och förvandlas till en kärrväg.

När du kommer till en korsning (2t27min) (1085 m), ta av till höger. Ån följer leden på vänster sida. Vägen leder genom skogen till ett vägskäl (2t37min) (1025 m), där du fortsätter till höger. Ån Ablanosa flyter ännu på vänster hand. Du passerar några stugor (2t43min) (1010 m), innan du kommer till en korsning (2t49min) (980 m). Sväng av till höger.

Vägen sluttar ner till en å. Håll dig på huvudvägen som korsar en bro (3t13min) (890m). Vägen slingrar sig först till vänster och sedan till höger till en korsning (3t17min) (915 m), där du går till höger igen. När du kommer till AS-117 (3t20min) (930 m), sväng av till höger och återvänd tillbaka till Tarna (3t42min).