Vandringen Soto de Agues - Foces de Llaimo - La Cruz de los Ríos

Vandringsleden i naturparken Redes längs ån Alba

Soto de Agues - Foces de Llaimo - La Cruz de los Ríos - Soto de Agues

Köranvisning: Kör väg AS-117 till Rioseco, där du följer skylten mot Soto de Agues till SC-2. Efter ca 3 km kommer du till byn Soto de Agues och hittar en stor parkeringsplats vid vägen. (Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (440 m) ska du följa vägvisaren mot "Ruta del Alba" till vänster. Efter en minut tar du av till höger och fortsätter uppåt till källan som ligger på byns sydväst sida, där du hittar en vägvisare mot "Desfiladero del Alba" (5min) (450 m). Följ den välmarkerade betongvägen förbi fiskfarmen (14min) (470 m) till betesmarker.

Ån Alba börjar flyta på vänster hand. Kantad av äppel- och kastanjeträd går vägen genom ett trevligt beteslandskap med vackra stugor och boskap. Bry dig inte om bron San Andres de Agues, utan håll dig på huvudvägen.

Senare tar beläggningen slut och du fortsätter längs en kärrväg rakt fram enligt vägvisaren mot "Desfiladero del Alba" (48min) (550 m).

När du kommer till ett vägskäl vid ett rekreationsområde (1t08min) (630 m), ska du följa vägvisaren mot "Ruta del Alba" till höger, men innan du fortsätter kan du ta en avstickare till vänster för att beundra utsikten mot Cantu Texera från en äng med en stenstuga.

Så småningom förändras kärrvägen till en bred stig, som går in till Foces de Llaimo, klyftan som på ömse sidor omges av höga bergväggar. Under vandringen vid ån kan du beundra flera vattenfall och gölar som bildats av det brusande vattnet.

Efter att ha korsat några vackra stenbroar kommer du till Cruz de los Ríos med stugan av Pastores (1t45min) (785 m).

Återvänd på samma väg tillbaka till Soto de Agues (3t30min).