Camino Borro - Acueducto - Fuente de les Galeries - Forn de Calc - Picaio - Alt de les Aguiles - Simeta del Gall - Camino Borro

Köranvisning: Leden börjar i sydvästra delen av Rotova. Kör längs Avenida Jaime I och sväng av till Calle Assegador. I nästa gatuhörn ska Du ta till vänster till Calle San Vicent. Parkera bilen på denna gata. (Vägkarta)

Följ Calle San Vicente till Cami Borro och gå till vänster. De gul-vita markeringarna börjar visa i riktning genom appelsinlundar. Efter att ha gått över ån Vernissa ser Du vägskyltar på höger sida. Fortsätt rakt fram mot "Aqüeducte". Snart ser Du hotellet "Finca los Pinos" på vänster sida av vägen.

Vid nästa bro finns igen en vägvisare mot "Aqüeducte". Gå till höger. Den gräsbevuxna vägen börjar följa ån Vernissa. Snart går Du över den på runda betongpålar. På höger sida reser sig Penya Roja (Röda Berget). Efter att ha gått under en antik båge som är en del av ett romerskt vattenledningssytem (15 min) (80 m) hittar Du en informationstavla med information om leden samt en vägvisare mot Galeries’ källa (Font de les Galeries). Följ den till en stig som följer upp längs Atanass' klyfta (Barranco de Atanassi).

Här och där ser Du informationstavlor om de mest typiska växter. När stigen delar sig (27min) (150 m), fortsätt rakt fram. Gå inte till vänster! Från stigens vänstra sida hör Du snart en bäcks porlande. Bäcken börjar  rinna stegvis och bilda små dammar. Vid Galeres’ källa (35min) (215 m) rinner vatten från en kran.

Strax efter källan grenar sig stigen mot höger. Vill Du se Borro-fästningens ruiner, ta en avstickare till den här stigen. Promenaden upp till fästningen som reser sig uppe på berget tar ungefär tio minuter. Därifrån leder en genväg tillbaka till Rotova.

Är Du inte intresserad av fästningen, strunta i stigen som leder till höger, fortsätt bara rakt fram ca trettio meter och gå uppåt till vänster i riktning mot "Forn de Calc" enligt vägvisaren. Efter att ha kommit till Forn de Calc (38 min) (245 m) följ vägvisaren mot "Penyal de Estruca". Så småningom ser man havet bakom Falconera-berget.

Ta av till höger mot "Creuer Picaion" (44min) (300 m) och igen till höger mot "Picaio" och "Creuer Alt de les Aguiles" (1t14min) (485 m).

Från kullen (1t26min) (535 m) öppnar sig en vacker sjöutsikt. Fortsätt till höger mot "Creuer Font dels Llibrells". Från nästa vägvisar (1t38min) (455 m) fortsätter leden rakt fram mot "Simeta del Gal", men har Du vattenbrist, kan Du fylla på förrådet vid Llibrells källa. Dit leder en stig neråt till Garrofers klyfta. Besöket vid källan tar ungefär femton minuter.

I Simeta de Gal (1t58min) (369 m) ser Du flera vägvisare. Fortsätt mot Rotova. Från stigen som vetter neråt till stadens norra sida öpnar sig en trevlig utsikt mot Borros fästning. När Du kommer till en asfaltväg (2t57min) (85 m), gå till höger, gå över ån och genom byn till Din bil (3t05min).