Safor

Toppen av Safor-berget

Köranvisning:  Kör väg VV-1011 till Villalonga. Följ i rondellen "Safor"-skyltar och fortsätt sju kilometer tills Du kommer fram till en väg mot "Safor" som svänger av uppåt till vänster. Efter ca 500 m svänger vägen till höger. I kurvan finns en "Cim de la Safor"-skylt. Efter detta är vägen i dåligt skick. Du kan lämna bilen här och gå 500 m fram till ledens början. (Vägkarta)

Leden börjar från en stig med en vägvisare mot Safors topp (Cim de la Safor) (540 m). Denna stig till vänster om vägen är brant men lätt att gå på. Från första utsiktsplatsen får Du ett fint foto av Safors böjda grytform och Du hittar vägvisarna "Rimall de la Safor" och "Finestra" (15min) (660 m). Följ de gul-vita markeringarna i uppförsbacken, gå inte till stigen som löper längre ner. Nästa utsiktsplats är uppe på toppen där en bergutsikt öppnar sig både mot öster och mot väster (35min) (830 m). Efter ungefär tio minuter är den branta stigningen över. Stigen leder svagt uppåt till Finestra, ett av naturen bildat fönster (50min) (895 m).

Stigen leder fortfarande ett tag uppåt, sedan neråt till en liten äng (1t) (920 m) och över en backe. På dess andra sida hittar Du en stor äng (1t10min) (920 m). På denna högplatå finns ruinerna av ett isförråd och en vägvisare mot L’Orxa.

Innan Du fortsätter leden mot Orxa, klättra upp till Safors topp längs en stig som Du ser rakt fram. Från toppen (1t18min) (1012 m) ser Du flera av kustens högsta berg. I norr reser sig Monduber, sydväst Benicadell och Montcabrer, i söder Serrella, Aixorta och Aitana och öster Montgo.

Gå tillbaka neråt till L'Orxa vägvisaren (1t25min) och följ stigen i vägvisarens riktning. När stigen delar sig (1t30min) (940 m), håll till höger. Stigen leder ner genom Cova Negras slätt till en kärrväg (2t20min) (660 m), som Du följer till höger mot Font dels Olbitsia.

När Du kommer till en annan kärrväg, gå igen till höger (2t40min) (560 m). När du kommer till en asfaltväg, gå igen till höger, och återvänd till ledens utgångsläge (3t15min).