Buey

Puebla de San Miguel - La Santica - La Canaleja - Collado Buey - Barranco de Saladillo - Las Blancas - Barranco de Chorro - Puebla de San Miguel

Köranvsning: Ta väg 6611 från Ademunz mot Mas del Olmo. Kör från korsningen 3 km till El Val de la Sabina och följ skylten mot Mas del Olmo till vänster. Kör 8,4 km till Mas del Olmo, sväng av till höger och följ Puebla de San Miguel-skylten. Efter 5,4 km närmar Du Dig San Miguel och ser flera vägskyltar av trä på vägens vänstra sida. Leden börjar vid skyltarna men det är bättre att köra bilen till kyrkan i byn dit man kommer efter vandringen (Vägkarta).

Längd och tidåtgång: 21km/5t

Starta uppåt från vägvisarna (1090 m) i Collado Buey-vägvisarnas riktning längs en smal grusväg. Vyn mot dalens åkrar breder sig ut nedanför. Undvik alla sidovägar och –stigar. Fortsätt längs vägen även i La Santica (20min) (1210 m), gå inte till grusvägen som grenar sig till vänster. I nordväst öppnar sig en allt vidare utsikt mot bergen och högplatåer. När Du kommer till ett vägskäl (50min) (1355 m), gå till höger i riktning mot Calderón och Gavilan.

Efter att ha passerat La Canaleja (52min) (1370 m) öppnar sig en utsikt mot San Miguels dal och by på höger sida. Fortsätt förbi El Bisco mot vägvisaren på vägens högra sida, som pekar mot Calderon (1t35min) (1650 m). Ta kärrvägen enligt vägvisaren och den gul-vita markeringen. När Du kommer till en annan kärrväg (1t45min) (1670 m), fortsätt till höger.

Vid Refugio Collado Buey vägvisaren (1t55min) (1715 m) öppnar sig en särpräglad utsikt. Ur den gråaktiga, några centimeter höga undervegetationen reser sig enstaka stora träd, buskar och enar som bildar vida gröna cirklar. Du tar Dig svagt neråt till ett pass från vilket Du vandrar uppåt till Collado Buey (2t15min) (1725 m). Fortsätt framåt enligt vägvisarna mot Riodeva och Arcos de las Salinas. På höger sida finns Collado Buey’s stuga. Gå dit om Du behöver dricksvatten.

Gå till grusvägen som svänger av till höger (2t21min) (1715 m). Direkt efter ser Du vägvisare framför Dig. Fortsätt från dem rakt fram i vägvisarens riktning som pekar mot Nacimiento Rio Arcos. Saladillos ravin börjar snart kanta leden på höger sida. Senare går Du över ravinen och skönjer en stuga med rött tak.

När Du ser på vägens högra sida vägvisaren mot San Miguel (2t35min) (1710 m), ta denna kärrväg. Håll till vänster, ta inte grusvägen som leder till höger mot stugan. Gå till vänster vid vägskälet vid kullen (3t) (1655 m). Efter att ha vandrat i en kvart, ser Du Din placering från en informationstavla som beskriver leden. Efter att ha passerat tavlan kommer Du till i grönskan vilande träd (3t18min) (1660 m). När vägen grenar sig, följ den gröna stolpen till vänster (3t23min) (1650 m).

Ta inte den med gul-vita markeringar försedda kärrvägen till höger, utan fortsätt rakt fram (3t30min) (1630 m). Du passerar en plats där boskapen brukar dricka och ser även här en gul-vit markering.

Vill Du se urgamla jätteträd, ta av till höger till en väg med Las Blancas-vägvisare (4t) (1450 m). Det tar tio minuter att gå till Las Blancas. Om Du inte är intresserad av Las Blancas, fortsätt rakt fram.

Efter att ha passerat vattenreservoaren och -rännan, gå till höger före djurhägnet till en stig försedd med gul-vita markeringar (4t20min) (1320 m). Stigen går neråt rätt brant men blir flackare efter knappt tio minuter. Du passerar Javandals källa (4t40min) (1210 m) och följer Chorros ravin mot San Miguel till en asfaltväg (4t55min) (1115 m). Gå till höger och återvänd till kyrkan (4t58min) (1110 m).