Cerrada de la Magdalena

Köranvisning: Kör väg A-326 från Castril mot Huéscar ca 4 km och sväng av till vänster mot "Parque Natural Sierra de Castril" och "Nacimiento del Río". Denna smala asfalterade väg viker av mellan kilometerstolparna K 28 och K 29. När vägen ca 400 meter längre fram delar sig, håll till höger. 1,3 km från vägskälet blir vägen till en grusväg. Efter 8,3 km hittar Du på vänster sida en informationstavla med upplysning om leden "Cerrada de la Magdalena". (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 3km/45min

Vid tavlan (1025 m) ska Du ta en kärrväg, som i början följer ån Castril. Från vägens vänstra sida viker en stig av (6min) (1050 m). Lite senrare öppnar stigen en utsikt över älvdalen och mot berg i bakgrunden av dalen. Stigen kommer fram till en utsiktsbalkong (13min) (1080 m).

Du korsar några klyftor och fortsätter genom tallskogen mot bergväggar som reser sig framför Dig. Cerrada de la Magdalena är omgiven av vinkelräta bergväggar (23min) (1095 m). Vatten faller längs väggarna och formar bassänger vid avsatsen där stigen tar slut innan den fortsätter sin väg neråt längs klyftan. Återvänd på samma väg tillbaka till början av leden (45min).