Hoyos de Moreno - Barranco de Canalejas

Puente de Pino Hermoso - Barranco de las Canalejas - Cortijo del Peñon - Hoyos de Moreno - Puente de Pino Hermoso

Köranvisning: Kör väg A-326 från Castril mot Huéscar ca 4 km och sväng av till vänster mot "Parque Natural Sierra de Castril" och "Nacimiento del Río". Denna smala asfalterade väg viker av mellan kilometerstolparna K 28 och K 29. När vägen ca 400 meter längre fram delar sig , håll till höger. 1,3 km från vägskälet blir vägen till en grusväg. Efter 8,3 km hittar Du på höger sida en informationstavla med upplysning om leden "Hoyos de Moreno - Barranco de Canalejas". (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 8,7km/2t42min

Från tavlan (1030 m) går en stig uppåt genom lövskogen. Efter ett par minuters promenad börjar en å följa leden på vänster sida. När Du kommer fram till en annan stig (10min) (1110 m), sväng av till vänster. Den smala stigen löper på höger sidan av Canalejas' klyfta och sluttar sedan ner till botten av klyftan (22min) (1150 m), där Du hittar en trästolpe på vänster sida. Ta stigen som börjar vid stolpen. Den går först uppåt och sedan neråt tillbaka till botten av klyftan (30min) (1195 m). Efter tre minuters promenad längs botten ska Du stiga igen till vänster. När stigen sänker sig nästa gång till botten ska Du fortsätta längs stigen till höger (43min) (1245 m)och följande gång till vänster (55min) (1285 m).

Du kommer till en kärrväg (1t13min) (1370 m) som Du följer till höger mot en husruin. Efter ca en minuts promenad kommer Du fram till en annan kärrväg, Camino Hoyos de Moreno. Sväng av uppåt till vänster. Vägen löper genom tallskogen upp på backen (1t33min) (1430 m) där den svänger neråt till höger. Bry Dig inte om kärrvägen som viker av till vänster (1t38min) (1425 m) utan fortsätt längs vägen omgiven av gröna terrasser rakt fram.

Så småningom börjar stigen slutta ner. Du passerar Cortijo del Peñons stenstuga (1t50min) (1360 m) och korsar en bäck lite senare. Längre ner hittar Du särpräglade bergsformationer, pelare och andra former som lämnar mycket utrymme för fantasin. Senare visar sig Nacimiento del Ríos byggnader omgärdad av fina bergväggar. Framför Dig syns Sierra Nevadas toppar.

När Du kommer fram till vägen av Nacimiento del Río (2t24min) (1125 m), sväng av till vänster och följ ån Castril tillbaka till början av leden (2t42min).