Vandringen till toppean av Mofrechu

Collado de Igena - Majada Hueses - Vegamayor - Mofrechu - Collado de Igena

Köranvisning: Kör väg AS-340 som löper mellan Nueva och Corao till Igenas pass där Du hittar en smal betongväg uppåt mellan kilometerstolparna 10 och 11. I början av betongvägen finns en liten träpil med texten "Mofrechu". Om Du kommer Nueva, sväng av från AS-263 till AS-340 mot Rensena och Corao och kör 12 km till passet. Om Du kommer från Corao, sväng av från AS-114 till AS-340 mot Labra, Nueva och Igena mellan kilometerstolparna 6 och 7 och kör 10,6 km till passet. (Vägkarta)

Promenera längs betongvägen som tar Dig genom två järnportar och blir sedan en kärrväg (5min) (510 m). På vänster hand ser Du Igenas by i dalen och flera bergskedjor med topparna av Picos de Europa längst borta. Längre fram dyker upp Riensenas by och dalen som sträcker ut till höger. Efter att ha passerat stugorna av Majada de Hueses (30min) (665 m), svänger vägen till höger. På vänster hand reser sig Picos de Europas västmassiv. Vid näst stugan (42min) (760 m) svänger den till vänster och oppnar en utsikt mot Sierra del Cuera.

Fortsätt längs vägen rakt fram utan att bry Dig om vägen som viker av till höger (43min) (770 m). Efter att ha gått förbi en liten tjärn (46min) (765 m) och en vattentank blir vägen till en stig, som stiger till en grässlätt (51min) (785 m), där Du hittar genast en stenhöga i början av en stig. Bry Dig inte om denna stenhöga, utan fortsätt rak fram längs stigen som går svagt uppåt mot Mofrechus västände. När Du hittar Peruyes och Margolles byar nere i Sellas dal, klättra upp till bergskammen och sväng till höger. Under vandringen längs kammen njuter Du av en fin sjöutsikt. Framför dig, uppe på Mofrechus topp syns en betongstolpe.

Från toppen (1t16min) (900 m) öppnar sig en fantastik utsikt mot Atlanten med ån Sella och Ribadesella. I öster reser sig Sierra del Cuera, i söder Picos de Europa och i väster Sierra del Sueve. Om Du kikar i bergsnicher hittar Du lilla helgonen.

Fortsätt längs stigen som sluttar neråt längs kammen mot grässlätten och tjärnan som Du kan see nere. När Du kommer till slätten (1t30min) (785 m), återvänd längs den bekanta vägen tillbaka till passet (2t18min).