Vandringen till Pico Tiedu

Asiegu - La Cruz de Piedrafita - Rebollar - Majada de Tebrandi - Vega de Brañes - Pico Tiedu - Asiegu

Köranvisning: Kör väg AS-114 till Carreña och sväng av till en smal asfalterad väg med en skylt mot Asiegu. Efter 3,4 km kommer Du till Asiegu. Vid byns ingång hittar Du en stor parkeringsplats på vägens vänstra sida. (Vägkarta)

Promenera från parkeringsplatsen (400 m) längs vägen förbi utsiktsbalkongen och informationstavlorna med upplysning om vandringsleder (2min) (410 m). Håll Dig till vänster mot byns nordvästra hörn. När Du hittar en gul-vit markering (4min) (420 m), ska Du följa den till brunnen och ta en smal asfalterad väg uppåt till höger (6min) (430 m). Bry Dig inte om sandvägen med en gul-vit markering som viker av till vänster (10min) (440 m). Längre fram ska Du svänga av uppåt till vänster till en betongväg (13min) (450 m). Håll Dig till denna huvudväg.

Efter att ha passerat stenstugorna av La Cruz de Piedrafita (45min) (710 m) blir stigningen svagare. Vägen fortsätter förbi Rebollars stugor (54min) (770 m) och tar slut vid stugorna av Majada de Tebrandi (1t) (790 m). Gå genom gärdsgården och var noga med att Du inte tar stigen som löper på samma nivå med gärdsgården utan att Du tar några steg uppåt till en stig som i början är otydlig men blir efter en stund bred och börjar leda uppåt i zikzak mönster. Stigen kommer till Matas stenstugor (1t12min) (895 m) där Du går genom en port och fortsätter till vänster (1t12min) (895 m). Du promenerar längs en bred stig mellan två stenmurar. När muren på Din högra sida svänger till höger, ska Du stiga uppåt till vänster (1t16min) (910 m).

Du kommer till högplatån av Vega de Brañes vid ett kors (1t29min) (980 m). Fortsätt genom platån till stugan som ligger högst på sluttningen (1t34min) (985 m). Framför Dig reser sig Pico Tiedu. På kammen syns en fyrkantig öppning dit Du är på väg. Sluttningen är ganska brant, men lätt att gå på. Högre upp ser du en betongstolpe på öppningens högra sida. Från toppen av Pico Tiedu (2t04min) (1185 m) öppnar sig en utsikt till Picos de Europa och Asturiens kust. Sierra del Cuera sträcker sig österut. I norr reser sig Cabeza Ubena.

Från betongstolpen ska Du ta stigen längs kammen mot byn Llanes som syns på kusten. Först är stigen kantad av låga bergväggar. Längre fram kan Du njuta av en fin sjöutsikt. Stigen sluttar ner till ett pass (2t22min) (1100 m), där Du svänger at till höger till en bredare stig. Vid en bergshåla (2t30min) (1070 m) svänger stigen snävt till höger till sluttningen på svackans högra sida. När Du är uppe på backen, kan Du se stugorna av Vega de Brañes (2t45min) (1030 m). Från stugorna (2t51min) (985 m) ska Du återvända på samma väg tillbaka till Asiegu (4t20min).