Vandringsleden till Pico Turbina längs Sierra del Cueras bergskedja

Arangas - Majada de Lodevega - Portillo de la Concha - Piedra del Oso - Pico Turbina - Arangas

Köranvisning: Kör väg AS-114 till Arenas de Cabrales, där Du svänger av till en smal asfalterad vät med en skylt mot Arangas. Efter 4,3 km kommer Du till byn Arangas och fortsätter förbi kyrkan tills Du hittar kyrkogården på vägens vänstra sida och parkeingsplatsen på höger sida. (Vägkarta)

Återvänd från parkeringsplatsen (365 m) till kyrkan och ta betongvägen uppåt (2min) (360 m). Vägen passerar kyrkogården och tar slut vid stenstugan av Majada de Lodevega (17min) (495 m). Vid hörnet av stugan börjar en stenig stig. Lite längre fram följer Du en mängd av stigar som leder mot kammen framför Dig. Undvik stigar som viker av till höger och fortsätt uppåt rakt fram. När Du når kammen (37min) (630 m), hittar Du en tydlig stig, som löper svagt uppåt till andra kammen (45min) (685 m).

Senare börjar en brant stigning i zikzak mönstret (1t) (815 m) med fina utsikter till alla tre massiv av Picos de Europa. Nere syns flera dalar och backar samt byn Arangas.

När stigen delar sig (1t15min) (850 m), gå till vänster. Det branta avsnittet tar slut vid porten av Concha (1t40min) (1075 m). Efter att ha gått genom porten korsar Du en låg svacka. Utsikten över Cabrales och Peñamellera ända till Picos de Europa är magnifik. Stigen går runt Pico de Piedra Llacia och kommer till betesmarker av Piedra del Oso. Fortsätt längs stigen som löper på stugornas högra sida. Vid sista stugan (1t54min) (1090 m), delar sig stigen. Gå till vänster.

Efter en stund syns Pico Turbina framför Dig. Stigen slingrar sig mellan stenblock och grästuvor i ett böljande landskap förbi stenstugan som skönjs på vänster hand till passet (2t30min) (1170 m), där Du måste vara noga med att inte fortsätta rakt fram utan att svänga av snävt till vänster mot Pico Turbina. Inom kort kan Du följa stenhögar som visar vägen längs en tydlig stig till toppen av Pico Turbina (3t) (1315 m), där Du hittar en liten hytt och en betongstolpe. Om Du tittar mot havet ser Du den andra toppen av Pico Turbina markerad med ett kors. Sierra del Cueras kam sträcker sig ut både öster- och västerut. I bakgrunden av Pico de Piedra Llacia reser sig Picos de Europas västmassiv. Du kan se också ost- och centralmassiv.

Återvänd på samma väg till Asiegu (5t50min).