Jardin Botánico El Hornico - Arroyo de la Venta - Arroyo Guazalamanco - Carretera de la Dehesa - Jardin Botánico El Hornico

Köranvisning: Kör väg A-326 som börjar i Pozo Alcón mot Huéscar tills Du hittar en skylt mot "Itinerario Botaníco, Aula de la Naturaleza" mellan kilometerstolparna K7 och K8. Sväng av till denna grusväg och kör 2 km till Aula de la Naturaleza, genom porten till parkeringsplatsen. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 13km/3t15min

Vid parkeringsplatsen (1025 m) hittar Du en informationstavla och en stig som börjar från tavlan. Stigen går över en backe (6min) (1070 m) och sluttar ner till Sabinas bro (14min) (1025 m). Efter att ha korsat bron, sväng av till vänster. Kärrvägen stiger svagt uppåt. På vänster sida löper en klyfta kantad av bergväggar. När vägen delar sig (31min) (1100 m) fortsätt till höger brant uppåt.

I nästa vägskäl ska Du gå till vänster (51min) (1260 m). Kärrvägen blir smalare och förändras till en stig efter ett par minuters promenad. Högre upp (1t09min) (1395 m) ser Du på vänster hand en dal och bakom Dig ett jättestort stenblock. Stigen kommer fram till en gräsbevuxen glänta, där Du fortsätter rakt fram (1t17min) (1420 m). Snart börjar stigen gå neråt (1t20min) (1420 m). Du går förbi en husruin. (1t23min) (1410 m). I söder reser sig Sierra de la Cabrilla.

Stigen slingrar sig längs en brant sluttning och korsar en bäck (1t38min) (1300 m). Håll ett öga på stigens högra sida, där Du hittar en trästolpe vid vilken viker en stig av (1t42min) (1310 m). Efter en minuts promenad hittar Du pilar som pekar till höger. När stigen delar sig (1t49min) (1240 m), ska Du följa en blå pil till höger. Denna smala stig sluttar ner till Guazalamancos bäck (2t) (1140 m) och korsar den omedelbart.

Bäcken flyter i små kaskader vänster sida innan Du korsar den på nytt (2t05min). Efter att ha passerat en damm, ska Du gå över bäcken igen på stenar (2t08min) (1095 m). På andra sidan fortsätter leden längs en bred stig, som snart förändras till en kärrväg. Bry Dig inte om kärrvägen som kommer från vänster (2t18min) (1070 m) utan fortsätt rakt fram. Vägen tar Dig till en utsiktsbalkong (2t28min) (1050 m) och sluttar ner mot Boleras bassäng till Dehesas grusväg (2t31min) (1015 m). Sväng av till höger.

Omgiven av åkrar passerar Du en utbildningscenter och korsar en bro, från vilken Du ser en liten remsa av Boleras bassäng innan Du kommer fram till Aula de la Naturaleza (3t13min) (1025 m). Fortsätt genom porten till parkeringsplatsen (3t15min).