-täsmähaku

Sendero Hornico

Jardin Botánico El Hornico - Prados de Cuenca - Fuente del Artesón - Arroyo de la Venta - Jardin Botánico El Hornico

Köranvisning: Kör väg A-326 som börjar i Pozo Alcón mot Huéscar tills Du hittar en skylt mot "Itinerario Botaníco, Aula de la Naturaleza" mellan kilometerstolparna K7 och K8. Sväng av till denna grusväg och kör 2 km till Aula de la Naturaleza, genom porten till parkeringsplatsen. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 15km/4t05min

BRY DIG INTE OM informationstavlan eller stigen vid parkeringsplatsen utan promenera från parkeringsplatsen till vänster förbi alla byggnader som ligger på vägens högra sida tills Du hittar en namnskylt "C Rural" på väggen av den sista byggnaden. Där börjar en kärrväg som stiger uppåt (1025 m). Efter två minuters promenad ska Du korsa Vidrios bäck längs en trädstamm (1035 m). På andra sidan fortsätter Du längs en stig som börjar zickzacka sig uppåt . Denna vackra och breda stig är  lätt att gå på. På vissa ställen är leden kantad av fina bergväggar. Utsikten mot Boleras bassäng, över dalen och mot berg är trevlig redan i början, men under vandringen blir den bättre hela tiden. Höga tallar med sina tjocka stammar sticker upp från gråa bergväggar.

Efter att ha stigit upp till den första bergkammen (37min) (1330 m), öppnar sig en utsikt också mot östliga berg och klyftor. Omgiven av stolta träd och mäktiga bergväggar kommer Du fram till den övre kammen (43min) (1360 m) där leden börjar följa kammens sydsida. Nere syns dalen som breder sig ut till båda sidorna av ån Guadalentin. Boleras bassäng dyker upp i sin helhet. När Du kommer fram till en annan stig  (1t15min) (1555 m) ska Du svänga av till vänster enligt en röd markering. Stigen leder till ett gräsfält (1t25min) (1620 m). På fältets vänstra sida hittar Du en kärrväg som Du följer till vänster. Vägen tar Dig till en annan kärrväg (1t28min) (1635 m). Sväng av till höger.

Denna vackra väg leder till Artesóns källa (1t38min) (1645 m). Fortsätt längs vägen framåt tills Du hittar en annan kärrväg som viker av till höger (1t42min) (1660 m). Det är svårt att urskilja den här vägen. Innan Du svänger av till höger lönar det sig att ta en avstickare till kammen, där Du har en jättefin utsikt mot Boleras bassäng och mot berget Castril. Det tar bara en minut att stiga upp till kammen (1670 m).

Hittills har leden varit imponerande men efter att ha svängt av till höger börjar det finaste avsnittet. Kärrvägen svänger till vänster och blir senare kantad av äldre träd. Därefter förändras vägen till en stig (1t47min) (1640 m) som börjar gå neråt och blir bredare. Den ca 1,5 meter breda leden rundar bergiga sluttningar och öppnar en storartad utsikt mot berg, klyftor och kanjoner med interessanta bergsformationer. Vägen som är kantad av stenblock är troligen romersk ursprung. Den är fortvarande välbevarad.

Efter att ha slingrat sig ner till 1345 meters höjd (2t45min) börjar leden gå brant uppåt och kommer fram till en korsning (2t51min) (1420 m), där Du hittar två kärrvägar som går till höger. Du ska välja den övre vägen, som stiger upp på backen (2t56min) (1450 m) och svänger sedan till vänster. Nu öppnar sig en utsikt mot Boleras bassäng och mot ett jättestort stenblock, Picón de Hernández. När kärrvägen ser ut att ta slut i en fåra (3t02min) (1410 m), sväng av till höger. Följ inte de smala stigarna uppåt, om Du inte vill ta en avstickare till kammen, där Du hittar det stora stenblocket och har en fin utsikt över dalen.

Efter att ha svängt av till vänster följer Du en gräsbevuxen fåra ca 50 meter neråt innan Du hittar en tydlig kärrväg. När Du kommer fram till en annan kärrväg (3t15min) (1260 m), fortsätt neråt till vänster. På motsatta sluttning av klyftan som löper på höger sida sticker höga tallar upp mellan ståra stenblock

Fortsätt också i nästa korsning till vänster (3t32min) (1100 m). Ventas bäck börjar följa leden i en djup klyfta på höger sida. Gå över bäcken längs Sabinas bro (3t48min) (1025 m). På andra sidan följer Du en stig som går över en backe och kommer tillbaka till parkeringsplatsen (4t05min).