Puente de la Tia Canaca - Río Guadalentin - Molino de Peralta - Puente de la Tia Canaca

Köranvisning: Kör väg A-326 som börjar i Pozo Alcón mot Huéscar tills Du hittar en skylt mot "Camino de Servicio del Canal del Sur" mellan kilometerstolparna K1 och K2.  Fortsätt längs denna smala asfalterad väg ca 600 meter och sväng av till vänster över en kanal till en grusväg. När Du kommer fram till ett vägskäl efter 1,4 km, parkera bilen. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 6km/1t40min

Promenera från vägskälet (775 m) längs vägen mot Guadalentins klyfta

Vägen sluttar ner genom olivlundar till en bro (Puente de la Tia Canaca) (5min) (745 m). Efter att ha korsat bron, gå till vänster. Håll till vänster vid stranden av ån Guadalentin, och undvik kärrvägen som viker av uppåt till höger (11min) (745 m).

När Du hittar en träbro på vänster sida (18min) (745 m) gå över ån och följ stigen som Du hittar på motsatta sidan framåt. Under vandringen ser Du flera broar över ån, så att Du kan välja på vilken sida vill Du promenera.

Stigen löper genom skuggiga lövskogen och förändras senare till en kärrväg (33min) (745 m). Efter att ha passerat några bryggar (40min) (750 m) kommer Du fram till en korsning med flera vägvisare (41min) (750 m). Följ vägvisaren mot "Molino de Peralta" rakt fram. Lite senare ska Du gå till höger över en bro enligt vägvisaren (45min) (755 m). Direkt efter ska Du ta till vänster längs trappor. Du kommer fram till ruiner av Peraltas kvarn, där Du hittar två broar. Korsa den smalare bron och klättra uppåt längs en stig som går under jättestora fikonträd. Stigen tar slut vid en liten kaskad omgiven av vinkelräta bergväggar i skuggan av fikonträd där Du hittar resten av kvarnens ruiner (50min) (760 m). Återvänd på samma väg tillbaka till början av leden (1t40min).