Sendero Cerrada del Guadalentín

Köranvisning: Kör väg A-326 som börjar i Pozo Alcón mot Huéscar tills Du hittar en skylt mot "Itinerario Botaníco, Aula de la Naturaleza" mellan kilometerstolparna K7 och K8. Sväng av till denna grusväg. Efter 2 km svänger vägen till höger vid Aula de la Naturalezas port. 4 km längre fram delar sig vägen. Gå till höger och fortsätt framåt 1 km tills vägen tar slut vid en byggnad. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 16km/4t15min

Du ser en informationstavla framför Dig (1020 m). Vid tavlan börjar en kärrväg till vänster. När vägen delar sig, ska Du följa en trästolpe med en vit pil som pekar till höger (2min) (1010 m). Ån Guadalentin börjar flyta på höger sida. Lite högre upp har Du en trevlig utsikt mot Boleras bassäng. Du kommer fram till en bro som går över en djup kanjon med brusande vatten (11min) (980 m).

Bry Dig inte om kärrvägen som viker av till höger (17min) (1020 m), men ta till höger lite senare enligt pilen (19min) (1040 m). Du vandrar längs en kärrväg, som på vissa ställen är inte bredare än en stig. Skogen med tallar och ekar är kantad av en mäktig bergvägg på höger sida.

Vägen stiger uppåt till en äng med äldre ekar. På höger sida hittar Du en stuga (1t) (1240 m). Sväng inte till höger, utan fortsätt uppåt rakt fram längs sluttningen. Du kommer fram till en stor äng kantad av bergväggar. På höger hand hittar Du ett hus (1t10min) (1285 m). Vägen fortsätter rakt fram kantad av stora ekar.

Under vandringen svagt neråt ser Du nere på vänster sida en trevlig äng omgiven av bergväggar dit Du är på väg. Du passerar ett hus på vänster sida (1t42min) (1170 m) och senare en stenstuga. På höger sida hittar Du husruiner. Vägen sluttar ner bredvid Tranco del Lobo  mot Loma del Caballo. I nordost är dalen omgärdad av Caballo de Nava del Asno. Möjligen hittar Du rådjur på vägen.

Kärrvägen kommer fram till en å (2t05min) (1115 m). Korsa inte ån, utan följ trästolpen till vänster. Du går genom en äng med stolta cypresser till stranden av ån, och följer den till vänster. Snart hittar Du trästolpar (2t09min) (1110 m). Fortsätt mellan stolparna uppåt tillbaka till vägen (2t14min) (1145 m). Återvänd på samma väg tillbaka till början av leden (4t15min).