Vandringsleden i naturparken av Somiedo

Santa Maria del Puerto - Vega Cimera - Collado Mozarra - Vega Mozarra - El Cornón - Santa Maria del Puerto

Köranvisning: Kör väg AS-227 till Pola de Somiedo och fortsätt längs denna väg 12 km till Santa Maria del Puerto. (Vägkarta)

Den här leden till naturparkens högsta topp är svår att följa och gå på.

Vid byns ingång hittar du en smal asfalterad väg (1470 m) som börjar från AS-227 och leder till höger mot kyrkan. Efter att ha gått förbi kyrkan ska du fortsätta uppåt och ta av till vänster. Gatan tar slut i början av en kärrväg (5min) (1490 m).

Kärrvägen leder genom betesmarker till en korsning (11min) (1490 m), där du viker av till höger mot Peña Penouta. När denna väg delar sig (26min) (1495 m), följer du en stolpe till vänster. Du korsar ån Bayo. I nästa vägskäl (33min) (1525 m), ska du svänga av till höger. När kärrvägen tar slut i Cimeras platå vid vägvisarna (41min) (1560 m), håll till vänster. Alltså, följ inte vägvisaren mot "Fuente" till höger. Platån är omgärdad av Peña Prieta på vänster sida. I nordost reser sig Sierra del Rebezo.

Stigen löper uppåt till en stolpe (45min) (1575 m). Fortsätt rakt fram. Intill platåns ände hittar du två stigar och en kärrväg. Strunta i kärrvägen och stigen med ett gul-vitt kryss. Den rätta stigen är smal och går uppåt till höger mot en stolpe som du ser på sluttningen.

Från stolpen (49min) (1610 m) ska du följa noga gul-vita markeringar vid stigen. Om du tappar markeringarna har du tagit fel. Först vandrar du mellan buskar till en platå (58min) (1640 m), där stigen svänger till vänster till platåns övre del. Bakom dig ser du Puerto de Somiedo.

När stigen delar sig i passet av Boca Ríos (1t10min) (1695 m), ska du gå till vänster. Du korsar en svacka (1t18min) (1675 m) och några grässlätter innan stigen tar dig till Mozarras pass (1t56min) (1795 m). Från passet sluttar stigen ner till en liten dalgång (1765 m) (2t10min), där du måste vara noga med att du följer gul-vita markeringar till vänster över en svacka. Alltså följ inte stenhögar uppåt till höger. Försök att hålla reda på stolparna med gul-vita markeringar.

Leden stiger genom Mozarras högplatå till foten av Picu Asta (3t05min) (2010 m). Nu börjar en brant stigning, först till foten av Cornon (3t14min) (2065 m) och sedan längs sluttningen, där du följar noga markeringarna till toppen av Cornon (3t20min) (2190 m). Från toppen öppnar sig en vidsträckt utsikt mot de Kantabriska Bergen och över Mozarras platå.

Återvänd på samma väg till Santa Maria del Puerto (6t20min).