Somiedon luonnonpuisto

Valle de Lago - Braña de Sobrepeña - Lago del Valle - Valle de Lago

Köranvisning: Kör väg AS-227 till Pola de Somiedo, där du svänger av till en smalare asfaltväg med kylten mot Valle de Lago. Efter 8 km kommer du till Valle de Lago. Fortsätt genom byn till en stor parkeringsplats där du hittar en vägvisare mot "Ruta de Valle del Lago". (Vägkarta)

Promenera från parkeringsplatsen (1250 m) längs vägen rakt fram. Efter att ha passerat de sista husen blir vägen till en kärrväg (9min) (1280 m), som leder till höger genom betesmarken. Dalgången är omgärdad av fina bergväggar på vänster sida. På höger hand är bergssluttningarna täckta av frodiga bokskogar. Strunta i kärrvägen om viker av till vänster (18min) (1290 m).

När du kommer till ett vägskäl med vägvisarna (28min) (1310 m), följ vägvisaren mot "Lagos de Saliencia" uppåt till vänster. Senare har du en fin utsikt över Valle del Lago mot bergen av Sierra de Chagüezos och Sierra de la Mortera.

Vägen går förbi några stugor innan den delar sig (1t01min) (1510 m). Sväng av till höger. Efter ett par minuter passerar du några stugor till. Snart därefter svänger vägen till vänster och blir smalare.

I Braña de Sobrepeña tar du stigen med gul-vita markeringar som börjar från stugans högra sida och löper vid en stenmur uppåt till vänster (1t11min) (1550 m). Inom kort ser du sjön Valle bakom dig. När du kommer till en informationstavla med skyltar (1t18min) (1610 m), följ vägvisaren mot "Lago del Valle" till höger. Nu ser du sjön framför dig. Efter en lätt stigning (1t42min) (1645 m), börjar stigen slutta ner mot sjön. Från denna punkt syns nästan hela dalen av Valle del Lago.

Stigen ansluter sig till en kärrväg vid stranden (1t57min) (1570 m). Sväng av till höger genom en grind och fortsätt till muren som löper runt sjön. Följ muren till dess ände (2t01min) (1570 m) och ta stigen till vänster. Snart hittar du muren igen (2t04min) (1570 m). När muren tar slut (2t07min) (1570 m), ser du en stolpe snätt till höger. Ta inte stigen med gul-vita markeringar som börjar från stolpen, utan stigen lägre ner, som löper svagt neråt till en stenmur (2t10min) (1565 m).

När muren tar slut (2t21min) (1520 m), fortsätter du rakt fram längs stigen, förbi en stuga till en kärrväg (2t31min) (1500 m). Följ vägen till höger. Du vandrar i en vacker lövskog till ett vägskäl (3t04min) (1350 m), där du går till vänster. Efter att ha passerat vägvisaren mot "Lagos de Saliencia" fortsätter du längs den redan bekanta vägen rakt fram till Valle de Lago (3t45min).