Vandringen vid Lagos de Saliencia

Alto de Farrapona - Lago de la Cueva - Laguna de la Mina - Lago de la Calabazosa - Vega de Cerveiriz - Vega de Camayor - Lago del Valle - Alto de Farrapona

Köranvisning: Kör väg AS-227 till en korsning vid kilometerstolpen 36, där du tar av till väg SD-1 i riktning mot "Saliencia" och "Vegas". Efter 11 km kör du förbi Saliencia och fortsätter längs PK-4 ca 8 km till Alto de Farrapona, där du hittar en stor parkeringsplats. (Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (1705 m) ska du följa vägvisaren mot "Lagos de Saliencia" till en kärrväg som löper svagt neråt. Under vandringen har du en utsikt mot bergmasivet Las Ubiñas.

Den första sjön som dyker upp heter Cueva (Lago de la Cueva) (14min) (1615 m). När du kommer till ett vägskäl (18min) (1610 m), ska du gå uppåt till höger. Den branta vägen betjänade i förra tiden Santa Ritas gruva. Efter att ha passerat utsiktsbalkongen ovanför Cuevas sjö ser du Minas sjö (Laguna de la Mina) innan vägen kommer till passet (37min) (1745 m) med en vacker utsikt över högplatån av Cerveiriz. Från passet ska du följa vägvisaren mot "Lago de la Calabazosa" till vänster. Stigen löper längs kammen och erbjuder en utsikt mot sjön Cerveiriz nere i platån. När du når kammens ände blickar du ut över den största sjön Calabazosa (45min) (1740 m).

Återvänd tillbaka till kärrvägen (53min) och fortsätt neråt till vänster mot högplatån. Vid sjön av Cerveiriz (57min) (1710 m) delar sig vägen. Följ vägvisaren mot "Lago del Valle" genom högplatån av Cerveiriz. Efter att ha korsat en låg kam kommer du till Freneus högplatå och fortsätter till dess ände (1t03min) (1685 m) där du tar en gräsbevuxen kärrväg till kammen (1t19min) (1735 m). På kammen hittar du en trästolpe. Framför dig utbreder sig Camayors högplatå med en gräsbevuxen kärrväg, som löper längs sin höger rand. Följ denna kärrväg till ett bergspass med en utsikt mot bergen av Peña Llana, Cebolléu och Picos Albos (1t41min) (1745 m). På vänster hand ser du en stolpe och en vägvisare som berättar att det tar 40 minuter till Lago del Valle. Från stolpen ska du följa stigen med gul-vita markeringar neråt. Senare kan du beundra utsikten över Valle del Lagos dalgång och lite därefter mot sjön Valle (Lago del Valle) (2t03min) (1660 m). Stigen kommer till en informationstavla med vägvisare (2t06min) (1610 m). Håll till vänster enligt vägvisaren mot Lago del Valle svagt uppåt. Efter en lätt stigning, börjar stigen slutta ner mot sjön.

Vid stranden hittar du en kärrväg (2t45min) (1570 m) och har en trevlig utsikt mot Sierra de la Mortera.

Återvänd på samma väg tillbaka till Alto de Farrapona (5t20min).