Lago del Valle

Valle de Lago - Lago del Valle - Valle de Lago

Köranvisning: Kör väg AS-227 till Pola de Somiedo, där du svänger av till en smalare asfaltväg med kylten mot Valle de Lago. Efter 8 km kommer du till Valle de Lago. Fortsätt genom byn till en stor parkeringsplats där du hittar en vägvisare mot "Ruta de Valle del Lago". (Vägkarta)

Promenera från parkeringsplatsen (1250 m) längs vägen rakt fram. Efter att ha passerat de sista husen blir vägen till en kärrväg (9min) (1270 m), som leder till höger genom betesmarken. Dalgången är omgärdad av fina bergväggar på vänster sida. På höger hand är bergssluttningarna täckta av frodiga bokskogar. Strunta i kärrvägen om viker av till vänster.

När du kommer till ett vägskäl med vägvisarna (28min) (1310 m), följ vägvisaren mot "Lago del Valle" till höger. Snart börjar ån Valle flyta vid vägen. Bry dig inte om vägen till höger över en bro (31min) (1310 m). I nästa vägskäl (41min) (1345 m), ska du följa vägvisaren "Lago del Valle" till vänster.Senare har du en trevlig utsikt över hela dalen. På de omgivande betesmarker ser du traditionella stugor med hötak. Sierra de Mortera reser sig på höger hand.

När du kommer till Valles sjö omringad av en mur (1t20min) (1570 m), fortsätt till vänster. Stigen som löper vid muren förvandlas snart till en kärrväg, som stiger uppåt till Cobranas stuga. Från stugan ska du klättra ner till stranden där du hittar en stig alldeles intill vattnet. Följ stigen runt sjön. När stigen kommer till en bergvägg som stupar ner i vattnet (1t50min) (1570 m), ska du klättra uppåt längs den gräsbevuxna sluttningen till kammen (1t55min) (1610 m), där du blickar ut över sjön. Från kammen tar du stigen, som sluttar ner till en annan stig (2t02min) (1570 m). Följ denna stig till vänster.

Den stenbelagda stigen har en kanal med flytande vatten under sig. När stigen delar sig (2t16min) (1575 m), gå uppåt till vänster, bort från kanalstigen. Du kommer till en utsiktsplats bildat av naturen (2t19min) (1590 m). Efter en kort stigning kan du se en väg nere (2t22min) (1610 m). Stigen leder till denna väg (2t31min) (1580 m), som du följer till höger. Vägen slingrar sig in till bokskogen (2t41min) (1500 m) och går förbi ett litet vattenfall (2t53min) (1420 m).

Efter att ha korsat ån Valle (3t) (1370 m) kommer du till det redan bekanta vägskäl (3t07min) (1345 m) och fortsätter tillbaka till Valle de Lago (3t45min).