Valle de Lago - Lagos de Saliencia - Lago del Valle - Valle de Lago

Köranvisning: Kör väg AS-227 till Pola de Somiedo, där du svänger av till en smalare asfaltväg med kylten mot Valle de Lago. Efter 8 km kommer du till Valle de Lago. Fortsätt genom byn till en stor parkeringsplats där du hittar en vägvisare mot "Ruta de Valle del Lago". (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 23,5km/6t

Promenera från parkeringsplatsen (1250 m) längs vägen rakt fram. Efter att ha passerat de sista husen blir vägen till en kärrväg (9min) (1280 m), som leder till höger genom betesmarken. Dalgången är omgärdad av fina bergväggar på vänster sida. På höger hand är bergssluttningarna täckta av frodiga bokskogar. Strunta i kärrvägen om viker av till vänster (18min) (1290 m).

När du kommer till ett vägskäl med vägvisarna (28min) (1310 m), följ vägvisaren mot "Lagos de Saliencia" uppåt till vänster. Senare har du en fin utsikt mot Sierra de Chagüezos. Vägen går förbi några stugor innan den delar sig (1t01min) (1510 m). Sväng av till höger. Efter ett par minuter passerar du några stugor till. Snart därefter svänger vägen till vänster och blir smalare.

I Braña de Sobrepeña tar du stigen med gul-vita markeringar som börjar från stugans högra sida och löper vid en stenmur uppåt till vänster (1t11min) (1550 m). Inom kort ser du sjön Valle bakom dig. När du kommer till en informationstavla med skyltar (1t18min) (1610 m), följ vägvisaren mot "Lagos de Saliencia" till vänster, till bergspasset som ligger mellan Peña la Minga och Pico la Cueva Camayor, där du hittar en stolpe och vägvisare (1t43min) (1745 m). Nu börjar du vandra längs en gräsbevuxen kärrväg som svänger till höger och sluttar ner till Camayors högplatå. När du kommer till högplatåns ostände, korsar du en låg kam (2t03min) (1735 m) till Freneus högplatå. Efter att ha gått genom denna högplatå, korsar du en kam till (2t19min) (1715 m) och kommer till Cerveirizs högplatå. Vid sjön Cerveiriz delar sig vägen (2t24min). Fortsätt uppåt till vänster.

När du når passet (2t28min) (1745 m) följ vägvisaren mot "Lago de la Calabazosa" till höger. Stigen löper längs kammen till en utsiktsplats (2t36min) (1740 m), där du blickar ut över sjön Calabazosa.

Återvänd tillbaka till vägen (2t44min) och sväng av till höger. Du passer Minas sjö innan vägen börjar slutta ner till en utsiktsbalkong (2t50min) (1700 m) med en härlig utsikt mot Cuevas sjö.

Återvänd på samma väg mot fram till informationstavlan (4t20min) (1610 m), och följ vägvisaren mot "Lago del Valle" till vänster. Valles dal och sjö syns framför dig. Efter en lätt stigning, börjar stigen slutta neråt mot sjön.

Vid stranden kommer du till en kärrväg (4t59min) (1570 m), som du följer till höger genom en grind till muren som omger sjön, där du hittar en kärrväg till höger. Senare erbjuder vägen en fin utsikt över hela dalen Valle del Lago. När du kommer till ett vägskäl (5t20min) (1345 m), håll till höger. Du passerar vägen mot Lagos de Saliencia (5t33min) (1310 m) och fortsätter längs den redan bekanta vägen tillbaka till Valle de Lago (6t).