Tarbena

Tárbena - Fuente de Benissalim - Fuente de Buscarro - Fuente dels Tarongers - Sa Falzia - Fuente Blanca - Fuente de Benissalim - Tárbena

Köranvisning: Kör väg CV-715 till Tárbena. Du hittar den första informationstavlan med upplysning om leden strax efter Du har tagit av från CV-715 till Avinguda d'Eusebio Signes. Följ Avinguda d'Eusebio Signes till en stor parkeringsplats på gatans högra sida. (Vägkarta)

Återvänd från parkeringsplatsen till CV-715 (580 m), och ta av till höger. När Du hittar en smal asfalterad väg som leder uppåt till vänster och en informationstavla vid denna väg ca 20 m från korsningen, sväng av till vänster (4min) (560 m). Snart kommer Du tillbaka till CV-715 (8min) (590 m). Ta av till höger, promenera ca 40 m och vik av till en betongväg som börjar från höger sida av CV-715. Vägen sluttar ner till Benissalims källa (15min) (520 m). Nu sträcker sig utsikten över Tarbenas dal mot berget Carrascal  och Coll de Rates' pass.

Vid källan svänger vägen tvärt till vänster. Promenera ca 15 m från källan tills Du hittar en stig som löper längs olivlundens kant till höger. Stigen förändras till en kärrväg. Bry Dig inte om sidovägarna innan Du kommer till en asfalterad väg (30min) (465 m), som Du följer till höger. Framför Dig reser sig berget Ferrer.

Du passerar Buscarros källa på vänster sida av vägen (38min) (420 m). Snart efter Lehmi-hotell (50min) (385 m) delar sig vägen (52min) (390 m). Håll till vänster. Bry Dig inte om vägvisaren mot Ivanyes som  Du hittar vid Blancas källa (1t03min) (430 m) utan fortsätt rakt fram.

Du hittar en källa som utgjuter vatten på vägens vänstra sida nära ett stort vitt stenhus (1t15min) (460 m). I detta vägskäl gå ner till höger till en kärrväg. Promenera ca 20 m till hushörnet, där vägen svänger till vänster och smalnar av till en stig. När stigen delar sig (1t20min) (435 m), välj den vänstra grenen som gömmer sig under grenar av ett jättestort fikonträd.

Stigen sluttar ner till Tarongers' källa (1t25min) (420 m). Fortsätt inte neråt till höger längs den tydligare stigen, utan ta den gräsbevuxna stigen uppåt till vänster. Efter att ha passerat en husruin, går stigen genom terassodlingar neråt till en kärrväg (1t35min) (415 m) som Du följer uppåt till vänster.

Kärrvägen svänger tvärt till vänster och leder genom en tallskog till en asfalterad väg (1t40min) (450 m). Sväng av neråt till höger och håll ett öga på vägens högra sida där Du snart hittar en vägvisare mot Sa Falzia (1t44min) (440 m). Följ denna vägvisare till en kärrväg

När Du kommer till en fåra, vik av till vänster till en smalare kärrväg som följer fåran  (1t50min) (390 m).. Var noga med att inte fortsätta längs vägen över fåran. Vägen går till botten av fåran och delar sig (2t) (360 m). Gå till vänster. Kärrvägen smalnar av till en stig som senare blir en kärrväg igen. Du går uppåt genom fruktodlingar till en asfaltväg (2t15min) (430 m). Nu är Du i korsningen vid Blancas källa med vägvisaren  "Ivanyes". Denna gång svänger Du av till vänster och promenerar längs den redan bekanta vägen förbi Lehmi hotellet och Buscarros källa tills Du hittar en vägvisare mot Benissalim på vägens vänstra sida (2t40min) (445 m). Följ denna betongväg.

Efter en tvärt högerkurva, sväng av till vänster till en annan kärrväg som går vid kanten av olivlundar (2t44min) (445 m). Vägen leder uppåt och svänger till vänster (2t48min) (470 m). Ca 20 m från vänsterkurvan svänger vägen till höger. Vid denna kurva vik av till vänster till en stig. När stigen delar sig, gå uppåt till höger (2t53min) (495 m).

Du kommer till Benissalims källa (3t) (520 m) och fortsätter längs betongvägen uppåt till vänster. Vägen leder till CV-715. Återvänd tillbaka till parkeringsplatsen vid Avinguda d'Eusebio Signes (3t20min).