Tárbena

Senda

Tárbena - Beniplà - Barranco de les Viudes - Fuente del Olbis - Fuente de Benissalim - Tárbena

Sök

Köranvisning: Kör väg CV-715 till Tárbena. Du hittar den första informationstavlan med upplysning om leden strax efter Du har tagit av från CV-715 till Avinguda d'Eusebio Signes. Följ Avinguda d'Eusebio Signes till en stor parkeringsplats på gatans högra sida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 15km/4t

Promenera från parkeringsplatsen (585 m) ca 10 m mot CV-715 och vik av till vänster. På gatans ända ser Du en informationstavla till om leden. Vid denna informationstavla gå uppåt längs en betongväg. När vägen delar sig (5min) (625 m), ta av till vänster. Efter ca 20 m vik av neråt till höger till en stig med gul-vita markeringar. Från sluttningen öppnar sig en utsikt mot berget Aixorta.

Stigen korsar en kärrväg och sluttar ner till en källa och en brunn (10min) (585 m). Vid brunnen svänger stigen till höger och ansluter sig senare till en kärrväg (15min) (575 m). Ta av till vänster, promenera ca 10 meter till en betongväg och gå uppåt till höger. Snart kommer Du till en annan betongväg. Sväng av neråt till höger. När vägen delar sig, ska Du gå till höger till en grusväg. I nästa vägskäl (20min) (570 m) gå neråt till vänster.

Kärrvägen smalnar av till en stig som delar sig nästan omedelbart (30min) (630 m). Leden fortsätter till höger, men Du kan ta en avstickare till vänster för att beundra utsikten mot Pas Tancats klyfta. Det tar ca 5 minuter att besöka klyftan.

Den vackra stigen ansluter sig till en kärrväg (50min) (660 m). Sväng av uppåt till vänster. På vänster sida reser sig Aitana och Aixorta. Först går Du uppåt till toppen av Muntanya (725 m) och sedan neråt till en korsning i Viudes klyfta (Barranco de les Viudes) (1t20min) (645 m). Sväng av uppåt till höger.

Kärrvägen ansluter sig till en asfalterad väg (1t30min) (690 m). Ta av till vänster. På vänster sida breder sig mandelodlingar. Promenera ca 100 meter och vik av uppåt till höger till en kärrväg som går ett tag parallel med asfaltvägen. När kärrvägen delar sig (1t35min) (710 m) fortsätt uppåt till höger. Snart syns Tarbena på platån och efteråt Tarbenas dal kantad av bergen Ferrer och Bernia.

Bry Dig inte om vägen som grenar sig på backen (790 m) från denna väg till vänster. Du kommer till Olbis' källa (1t55min) (770 m). Fortsätt framåt. Vid en husruin (2t05min) (720 m) smalnar vägen av till en stig som zickzackar sig neråt till en mandellund och ansluter sig till en betongväg (2t15min) (695 m). Sväng av neråt till vänster. I nästa vägskäl (2t30min) (580 m) gå ner till höger.

När Du kommer till en asfalterad väg (2t37min) (550 m), ta av till vänster. Fortsätt framåt tills Du hittar en betongväg med gul-vita markeringar på höger sida av vägen (2t47min) (560 m). Följ betongvägen till en stig som grenar sig neråt till vänster (2t57min) (520 m). När stigen delar sig (3t03min) (505 m), gå neråt till höger.

Stigen leder till en smal asfalterad väg. Ta av till höger (3t10min) (450 m), och håll till höger även i  nästa korsning (3t17min) (440 m).

Efter Du har passerat Lehmi hotell ska Du svänga av uppåt till vänster till en betongväg (3t21min) (385 m). Vägen blir en stig, som korsar en annan stig (3t37min) (495 m) och leder sedan uppåt genom en frodig naturlandskap till Benissalims källa (3t41min) (520 m). Källan är omgiven av appel-, päron och plommonträd.

Fortsätt från källan uppåt längs betongvägen som stiger till CV-715 (3t52min) (590 m). Ta av till vänster och återvänd till Tárbena (3t57min).