Alto de les Creus

Ermita del Calvari - Mirador - Camino de Massalari - Fuente de la Granata - Alto de les Creus - Fontetes de Cantús - Ermita del Calvari

Köranvisning: Kör väg CV-50 till Tavernes de la Valldigna. Leden börjar från stadens nordsida där Du hittar Calvars kapell  (Ermita del Calvari). (Vägkarta)

Bakom kapellet (60 m) hittar Du flera vägvisare och en gångväg vid kanalen. Följ vägvisaren mot Mirador. Fortsätt rakt fram vid nästa vägvisare. Vid följande vägvisare, sväng av till vänster (10min) (40 m). I nästa korsning ska Du gå till vänster igen och följa vägen "Travessa a Favara" (Cami Travessa a Favara) ovanför citrusfruktodlingar. På vänster hand reser sig Las Cruces. Ca 70 meter efter en högerkurva ska Du vika av till vänster till en stig (15min) (60 m). Snart hittar Du två vägvisare. Fortsätt rakt fram mot Mirador.

Du korsar två fåror längs betongbalkar och fortsätter sedan längs stensteg till en korsning (23min) (120m). Sväng av till vänster. Framför Dig ser Du flera vägvisare. Fortsätt rakt fram mot Mirador. På höger hand har Du en utsikt mot apelsinodlingar och mot havet.

Vid nästa vägvisare (30min) (120 m) kan Du ta en avstickare längs stigen till utsiktspunkten (Mirador) med utsikten över Cullera. Leden fortsätter längs vägen mot Cami de Massalari.

Följ vägvisarna mot Cami de Massalari rakt fram även i följande korsing (40min) (90 m). Granatas sluttningar reser sig på vänster sida. När Du kommer till en asfalterad väg (50min) (55 m), ta av till höger. Vägen som löper genom citrusfruktodlingar sluttar ner till en bredare asfaltväg (57min) (20 m). Ta av till vänster och vik av till höger efter en minuts promenad.

Följ Cami de Massalari tills Du hittar Cami de la Granata på vänster sida (1t07min) (35 m). Cami de la Granata stiger mot en tallskog (1t27min) (125 m). Från vägen syns klyftan dit leden fortsätter. Innan Du dyker in i tallskogen, titta bakåt för att beundra kustutsikten. Efter några minuter från skogens kant delar sig vägen. Sväng av till vänster.

Granatas källa (Font de la Granata) (1t45min) (190 m) erbjuder en trevlig rastplats med bord och bänkar. Vid källan förändras vägen till en stig som svänger till vänster. Följ stigen som går hela tiden uppåt. Strunta i stigarna neråt till vänster. Högre upp öppnar sig en vidare utsikt mot dalen och Cullera.

När Du hittar vägvisare (1t55min) (235 m) fortsätt rakt fram mot Alt de les Creus. Stigen svänger västerut mot Puntal de la Paella och Puntal del Masalar.

När Du hittar vägvisare (2t30min) (420 m). följ vägvisarna mot Alt de les Creus och Fontetes de Cantús. Stigen leder uppåt till Creus' högplatå, där den delar sig (2t45min) (520 m). Vill Du besöka korser som Du kann se ca 10 m högre upp, gå till höger. Från korser har Du två alternativa stigar tillbaka till den här stigen som leder mot Cantús. Om Du inte vill besöka korser fortsätt rakt fram mot Cantús.

Vid nästä vägvisare hittar Du stigen som kommer från korser (2t50min) (500 m). Fortsätt rakt fram mot Cantús. Snart svänger stigen österut mot havet. Du skönjer strandkanten från Cullera till Denia. Så småningom börjar stigen slutta neråt mot en bergtunga. Igen hittar Du vägvisare och fortsätter rakt fram mot Cantús (3t20min) (335 m). Från bergtungans udd går en mycke brant stig neråt förbi Cantús' källa (3t30min) (275 m) till Tavernes de la Valdigna (4t). Återvänd tillbaka till kapellet (4t07min).