Peña de los Papos

Trevélez - Juviles - Portichuelo - Prado de San Juan - Peña de los Papos - Trevélez

Köranvisning: Kör väg A-4132 till Treveléz. Vid bron som går över ån Trevelez hittar Du en parkeringsplats. (Vägkarta)

Ca 20 m från bron hittar Du en vägvisare mot Juviles som pekar mot en stig (1425 m). Stigen går förbi en källa (5min) (1475 m) och en kanal (13min) (1520 m). Följ röd-vita markeringar. Strunta i stigen som kommer från vänster (16min) (1540 m) och fortsätt rakt fram. Kanalen följer leden på dess högra sida. Högre upp öppnar sig en fin utsikt mot byn och klyftan av ån Trevélez. Stigen är delvis kantad av kastenjeträd.

Efter att ha korsat en bäck längs en träbro ska Du fortsätta rakt fram, brant uppåt (46min) (1550 m). Gå inte till höger.

Stigen ansluter sig till en skogsbilväg (1t16min) (1665 m). Följ denna väg och undvik alla sidovägarna och stigen med röd-vita markeringarna. När Du kommer till en korsning (1t45min) (1765 m), sväng av till vänster. Vägen stiger längs den branta Juviles' sluttning. Bakåt öppnar sig en utsikt mot havet. Promenera denna väg tills den tar slut i Portichuelo (2t05min) (2040 m). Fortsätt längs en smal stig som leder till höger.

Du vandrar svagt uppåt genom tallskogen. I vissa ställen är stigen ganska otydlig. Håll Dig nära bergskammen. Ett storartad berglandskap breder sig ut mot alla håll. I nordväst reser sig Mulhacen med sin snötäckt topp. I sydväst syns Lújar, i söder Contraviesa och i sydost Sierra de Gádor. Efter en halv timmes stigning skönjer Du Trevélez på vänster hand nere i dalen. Förutom fina landskap ser du möjligen rådjur

Stigen ansluter sig till en gräsbevuxen kärrväg i Prado de San Juan (3t05min) (2285 m). Sväng av uppåt till vänster. När kärrvägen tar slut (3t20min) (2370 m), ska Du fortsätta att klättra uppåt. Nära kammen av Piedra Ventana hittar Du en tydlig stig, som leder till höger. Från toppen av Peña de los Papos (3t35min) (2533 m) ser Du förutom Mulhacen också Sierra Nevadas norra toppar. Närmast Dig reser sig Pico Plaza de los Lobos.

Återvänd till Portichuelo och fortsätt längs vägen tills Du hittar en stig med en röd-vit markering som leder till höger (5t) (1980 m). Strunta i stigen som kommer från vänster (5t15min) (1890 m), och fortsätt genom tallskogen neråt. Efter några minuter kommer Du till skogsbilvägen (1890 m). Promenera ca 20 meter till vänster och vik av till höger till en stig. Stigen svänger tvärt till vänster (5t20min) (1880 m) innan den kommer tillbaka till skogsbilvägen (5t24min) (1825 m). Sväng av till vänster. Från vägens högra sida viker en stig av utan markering (5t28min) (1800 m). Stigen sluttar ner till skogsbilvägen en gång till (5t34min) (1740 m). Sväng av till höger. När Du kommer till ett vägskäl, gå till vänster (5t39min) (1720 m).

När vägen tar slut (5t45min) (1665 m), fortsätt längs stigen tillbaka till Treveléz (6t45min).