Río Trevélez

Trevélez - Río Trevélez - El Horcajo - Acequia de Calvache - Trevélez

Köranvisning: Kör väg A-4132 till Treveléz. Vid vägen hittar Du en skylt mot stadshuset (Ayuntamiento de Trevélez). Följ vägvisaren uppåt. Vägen svänger till höger och kommer till kyrkoplatsen, Iglesia Parroquial de San Benito. (Vägkarta)

Du kan gå den här leden endast på sommaren, i den torraste årstid. Även då flyter vatten längs stigarna.

Promenera från kyrkoplatsen (1470 m) neråt. När Du lite längre fram hittar en skylt "Camino del Horcajo, Camino del Molino Altero", sväng till vänster till en gränd som löper på samma höjd som skylten. När gränden tar slut (3min) (1465 m), ska Du fortsätta längs stigen som leder genom betesmarken till en kärrväg (14min) (1465 m). Sväng av till höger. Du kommer till en å (20min) (1465 m). Korsa inte bron, utan sväng uppåt till vänster till en stig. Högre upp hittar Du en annan stig (22min) (1480 m). Sväng av till höger.

Stigen som leder svagt uppåt, bortåt från ån är delvis belagd med stenar. Då och då  kommer stigen tillbaka till ån (50min) (1535 m), följer den ett tag och avslägnar sig igen. Vid stigen finns vackra kohagar.

Efter att ha korsat den första bron (1t25min) (1615 m) blir leden även våtare. Vid nästa bron (2t13min) (1770 m) ska Du fortsätta längs stigen rakt fram utan att korsa bron. Vatten flyter längs stigen. Under vandringen uppåt syns ån nere på vänster sida.

Du korsar den följande bron (2t39min) (1834 m), fortsätter uppåt till en kulle och sedan neråt till en annan bro (2t46min) (1865 m). Efter bron blir stigen brantare. Högre upp har Du en fin utsikt över klyftan. Du passerar husruiner och korsar den sista bron som ligger i sammanflöden av åarna Puerto de Jeres och  Juntillas (3t16min) (1975 m). Det här är ett bra ställe att återvända tillbaka.

Om Du fortsätter framåt, stiger leden uppåt  till ett hus (3t40min) (2170 m). Vid huset måste Du rikta dig mot en trädgruppe. Ovanför trädgruppen hittar Du en grind. Gå genom grinden till betesmarken och fortsätt tills Du hittar en stig som sluttar neråt mot ån (3t55min) (2200 m). Det brusande vattnet syns lockande, men stigen dit är brant och smal.

Vid ån hittar Du en annan grind (4t15min) (2150 m). Vill Du besöka kanalen på motsatta sluttningen ta stigen uppåt. Kanalen som slingrar sig på gröna gräsmattan är vacker (4t24min) (2200 m), men börja inte följa kanalen till vänster. Visserligen hittar Du en tydlig stig efter ca 20 minuter, men senare tappar Du den bort. Även om Du vet riktningen mot Treveléz, riskerar Du att hamna i svårigheter. Vägen längs sluttningar utan stigar blir längre än vad Du föreställer Dig för Du måste gå runt djupa klyftor.