Sju laguner

Leden av sju laguner

Köranvisning: Kör väg A-4132 till Treveléz. Vid vägen hittar Du en skylt mot stadshuset (Ayuntamiento de Trevélez). Följ skylten uppåt. Senare börjar Du följa skylten mot "Barrios Medio y Alto". Ca 1 km från A-4132 kommer Du till Plaza Barrio Medio. (Vägkarta)

På Plaza Barrio Medio (1540 m) hittar Du en vägvisare mot "Ruta Siete Lagunas". Följ vägvisaren uppåt till höger. Efter en minut ska Du svänga av uppåt till vänster enligt vägvisaren. Gränden svänger till höger och Du hittar vägvisaren mot Sju Laguner i början av en stig (4min) (1560 m).

Efter att ha korsat en bro (14min) (1615 m) delar sig stigen (18min) (1635 m). Fortsätt till höger. Du går över en bäck på stenar och kommer till en källa (25min) (1675 m). Snart syns Trevélez nere på höger sida.

Stigen går förbi några stenstugar och ett stort stenhus (50min) (1800 m). När stigen delar sig (53min) (1830 m) ska Du följa vägvisaren "Siete Lagunas" till vänster.

Efter några minuter kommer Du till en grind. Kom ihåg att stänga grinden bakom Dig. Innan Du hittar en annan grind (1t23min) (2020 m) blir stigningen svagare. Leden som är kantad av rosenbuskar följer bäcken. Troligen ser Du kor på den öppna betesmarken. Du korsar en bäck igen (1t27min) (2050 m) och hittar vägvisaren mot "Siete Lagunas" (1t30min) (2070 m).

Efter den tredje grinden (2t05min) (2375 m) stiger Du till en liten kulle med en stenstuga och en skylt som säger att från denna punkt tar det två timmar till Trevélez. Nu blir landskapet präglad av slingrande bäckar och blommonrika gröna ängar. Efter ca femton minuter skönjs ett skimrande vattenfall mot en svart vägg. Under vandringen mot vattenfallet möter Du en strid ström kantad av blommor (2t27min) (2500 m). Följ strömmen (2t39min) (2570 m). När Du hittar ett stort stenblock vars tipp räcker ut till andra sidan av strömmen, korsa strömmen på detta stenblock (2t43min) (2580 m).

På andra sidan följer Du en smal stig markerad med stenhögar. Stigen svänger till höger och leder uppåt till foten av vattenfallet (3t03min) (2775 m). På höger sida av vattenfallet hittar Du en brant stig som löper först mellan stenblock och sedan genom blöt gräsmark till "Siete Lagunas" högplatå (3t35min) (2890 m) där ett sagolikt underbar landskap breder sig ut.  På det gröna fältet prytt med blommor vilar den blåa lagunen Hondera. Bäckar med kristall klart vatten slingrar sig från sluttningar till lagunen. Högplatån är kantad av Mulhacéns ostväggar som reser sig några hundra meter ovanför platån.

Följ huvudbäcken sydösterut. Den andra lagunen är mindre (3t47min) (2930 m). Fortsätt vidare uppåt längs bäcken till tredje lagunen (3t53min) (2980 m). Den är djupare med turkos vatten. Högre upp hittar Du de två följande laguner bredvid varandra. När Du skönjer den ena nere på höger sida kommer Du snart till den andra (4t08min) (3025 m). Vi var i farten i juli och då var de två översta lagunerna torra. I alla fall löner det sig att klättra uppåt för att beundra utsikten över platån mot laguner som ligger lägre ner (4t18min) (3065 m).

Ågervänd från lagunerna på samma väg. När Du går neråt skönjer Du huvudbäcken i sin full längd. Spara dina fötter genom att promenera längs mjuka gröngräset och mossan vid kanten av bäcken utan att ta genvägar genom den steniga terrängen. På hemväg möter Du troligen sällskap som vandrar eller rider uppåt för att övernatta på berg. Det tar ungefär fyra timmar tillbaka till Trevélez (8t18min).