Sendero del Rosal

Refugio de Ubeire - Río Nacimiento - Cortijo El Rosal - Fuente del Rosal - Refugio de Ubeire

Köranvisning: Kör väg A-92 till avfart 333 mot Fiñana och Parque Natural de Sierra Nevada. Fortsätt söderut mot "Parque Natural de Sierra Nevada" enligt skylten. Snart blir asfaltvägen till en grusväg. Efter att ha kört 7,7 km, sväng av  till vänster mot "Albergue El Ubeire". 300 meter längre fram vägleder skylten Dig höger och 2,5 km därefter igen till höger. Kör 1,8 km tills Du hittar en väg till höger med en kätting och skylten mot "Albergue El Ubeire". Parkera bilen på vägen. Kör inte hela vägen till Ubeires stuga även om Du inte hittar kättingen. Om Du kör till stugan, kan det hända, att vägen är stängt, när Du kommer tillbaka. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 10,5km/2t50min

Promenera ca 500 meter till stugan, där Du hittar två informationstavlor. Leden börjar vid tavlan som ligger längre ner på höger sidan av stugan (1540 m). Vid tavlan ska Du ta stigen som sluttar ner genom ett gräsfält till den första bron över ån Nacimiento (11min) (1465 m). Leden korsar fyra träbroar mer innan den leder till ruiner, där stigen delar sig (25min) (1420 m). Följ en trästolpe med en vit pil till höger.

Strax innan Du kommer till nästa bro, vägleder pilen Dig till höger (28min) (1400 m). Senare ska Du återvända tillbaka till det här stället, men gör först en avstickare till slutet av Nacimientos led, där Du hittar en tavla med en text "Fin de Sendero" (33min) (1390 m). Återvänd tillbaka till bron (38min) (1400 m) och korsa den. Stigen leder uppåt mot en husruin till en kärrväg som börjar ovanför husruinen (41min) (1410 m).

Denna vackra väg är markerad med trästolpar. Högre upp har Du en fin utsikt mot berg och över dalen. Du korsar några klyftor med bäckar innan Du kommer till en korsning (1t30min) (1675 m). Sväng av till vänster. Vägen tar Dig till Rosals källa (Fuente El Rosal) (1t40min) (1675 m).

Fortsätt längs vägen framåt mot Ubeires stuga till bilen (2t50min).