Plana Esmoladores

Camino Fuente del Ull - Fuente de la Olivera - Bancal - Fuente de la Escudella - Plana Esmoladores - Fuente del Xopet - Camino Fuente del Ull

Köranvisning: Kör längs motorväg A7/E15 till avfart 60 mot Xeraco. Kör ca två kilometer från vägtullen längs väg N-332 mot norr och sväng av till vänster till en smal asfaltväg "Cami Font de l'Ull". Denna väg som går genom citrusodlingar leder över motorväg A7/E15. Kör längs Cami Font de l'Ull 3,5 kilometer tills asfaltvägen tar slut och Du ser en informationstavla om leden på vänster sida. (Vägkarta)

Starta från informationstavlan (110 m) längs en smal grusväg uppåt och följ de gul-vita markeringarna. Vägen leder genom tallskog till ett vägskäl. På dess vänstra sida finns Ulls källa (Font de l'Ull). Från källan får man inte drickbart vatten. Fortsätt från vägskälet till höger till Oliveras källa (Font de L'Olivera) och Carlos’ stuga (Caseta de D. Carlos) längs den utmärkta vägen (8min) (175 m).

Vägen svänger till höger och öppnar utsikten till Tossal Redós berghäll. Vid huset till vänster smalnar vägen av till en smal kärrväg. Snart kommer Du till Oliveras källa med vägvisare (15min) (23 m). Fortsätt rakt fram i riktning mot Carlos stuga och Bancal. Bergväggen Mallaeta Fonda reser sig framför Dig. Kärrvägen smalnar av till en stig. Strax öppnar sig en praktfull utsikt mot Peñon de Ferragutil och kusten.

Vid stigen som leder till Carlos’ stuga finns igen vägvisare (25min) (250 m). Fortsätt rakt fram mot Bancal. Den rödaktiga bergtungan El Despeñador skönjs längre bort.

I Bancal delar sig stigen (38min) (215 m). Gå till vänster mot Escudellas källa (Font de 'lEscudella). Du kommer snart ner till botten av en klyfta i berget, Barranco de Serra, från vilken Du klättrar uppåt efter ca 15 meter till ravinens motsatta sluttning. Den i zick-zack huggna stigen klättrar upp till en platå där den grenar sig (50min) (275 m). Följ de gul-vita sträcken till vänster. Om Du tar fel till höger, möter Du ett gul-vitt kryss. Efter vägskälet ser Du ravinen som sänker sig ner mot kusten nästan i hela dess längd. I slutet av rännan ser Du det glittrande havet. Snart delar sig stigen igen (53min) (275 m). Du ser gul-vita markeringar åt båda hållen. Gå tvärt till höger till en brantstigande stig. Gå till höger även när stigen delar sig nästa gång (1t) (345 m). Stigen leder neråt till Escudellas källa (1t04min) (325 m). Den långsamt sipprande källan duger inte åt att fylla vattenflaskan.

Från källan leder stigen till en kärrväg (1t20min) (380 m). Gå till höger. Monduber-berget är nu bakom Din rygg. Vägen genom det kuperade landskapet svänger mot vänster och i kurvan ser Du två gul-vita markeringar nära varandra varav den ena är fastsatt på en sten, den andra på en trädstam. Mellan dessa markeringar svänger en bred stig av till höger (1t30min) (355 m). Stigen blir bredare till en kärrväg och stiger uppåt till av en klippa bildad berghylla (Balco) på Esmoladores platå (1t35min) (395 m). Därifrån öppnar sig en vidsträckt utsikt mot kusten och risfälten. Fortsätt framåt i vägskyltens riktning mot Xopets källa.

Från kärrvägen går en stig till höger (1t38min) (400 m). Stigen slingrar sig ner mot kusten. Denna av ljung kantade stig öppnar utsikter mot citrusodlingar, bergtoppar och klipputsprång.

När den delar sig (2t10min) (220 m), håll till vänster. Stigen slutar i en smal asfaltväg som leder till citrusodlingar (2t30min) (95m). Fortsätt vägen neråt och gå till vänster i första korsningen (2t33min) (65 m) och höger i den andra (2t40min) (45 m). Gå till slutet av denna asfaltväg (3t) (110 m) och fortsätt längs grusvägen till den svänger till vänster till gårdsplanen. Här fortsätter Du en gul-vit markerad stig uppåt med vägvisare mot Font del Xopet (3t03min) (115 m).

Stigen till Xopets källa delar sig till höger (3t08min) (175 m). Vill Du, så kan Du göra en avstickare till en källa 50 meter längre bort där Du kan hämta dricksvatten. Leden fortsätter från vägvisaren till vänster tillbaka till Bancals korsning (3t20min). Därifrån går Du till vänster och återvänder en bekant stig och kärrväg genom tallskogen tillbaka till informationstavlan (3t55min).